Vaivorykštės trauktinė, arba Dievas ir laikas
ERNESTAS NOREIKA
Nežinau, kelinta diena, bet vis laužau laiką. Plėšau rudenėjančius kalendoriaus lapelius, skaldau mažus laikrodukus, skalpeliais išpjaunu laiko suvokimą aplinkiniams. Tuomet atsistojęs ant sulankstomo staliuko šaukiu, kad laiko nėra ir nebuvo. Pro šalį einantys žmonės nužvelgia įvairiais žvilgsniais, kuriuose slepiasi papūgos, atkartojančios visą visatą. Greičiausiai tai kosminės papūgos, daugelį metų išbuvusios prisiūtos prie kosmoso gobeleno, kol galiausiai nusprendė apsigyventi žvilgsnių narveliuose. Tad vos pažvelgus praeiviui šiek tiek keisčiau, nei dera, jo akyse iškart suspurda papūgėlė, kuri atkartoja laiko nebuvimą. Juk ne paslaptis, kad papūgos mėgsta kartoti, tad laikas joms taip pat ne išimtis. Kuo toliau, tuo labiau visi įtiki laiko nebuvimu, o į mane ima žvelgti kaip į didį dievą, nes mažų dievų juk nebūna. Nebent kūdikėlis Jėzus su maža švytinčia pakaruoklio kilpute virš galvos. Nors gal jis ne dievas, tik sūnus, kurio motina buvo žmogus, o tėvas – šventoji dvasia, patyliukais prievartaujanti moteris.
Aš stengiausi būti kitoks dievas. Tiksliau, norėdamas būti dievu turėjau mėginti kuo labiau nebūti, kad būčiau. Laikui bėgant vis daugiau žmonių ėmė mane garbinti. Visi klausėsi mano žodžių, kurie sklido per milžinišką radiją, kybantį virš žemės. Tačiau ne visi sugebėjo mane girdėti. Buvau net sugalvojęs kiekvieno žmogaus namuose įtaisyti po vieną kolonėlę, pro kurią būtų galima klausytis mano transliuojamų įsakymų. Atsirasdavo ir netikinčių, sakančių, kad manęs nėra, kad visa tai tik išsigalvojimas. Jei aš egzistuoju, tai kodėl niekada nepasirodau ir neįtikinu, kad esu. Bet su tokiais greitai susitvarkydavau. Toks buvo mano planas – juos visiems laikams įtikinti išbraukiant. Išgaudydavau po vieną. Laukdavau, kol jie pasuks į tamsesnį skersgatvį, tada praverdavau virš jų kojų žemę ir jie nugarmėdavo į pačią laiko nebuvimo esmę. Juk negalėjau leisti, kad manimi netikėtų, jei jau aš esu dievas. Kartais perverdavau milžinišku žeberklu, kuriuo medžiojau danguje susibūrusius žvaigždynus, kuriems žmonės buvo davę žvėrių vardus. Iš dangaus žvėrių darydavau švytinčias iškamšas, kai kurių galvas pasikabindavau virš savo dieviškos lovos, nes labai bijojau tamsos. Bet bijojau ne kaip mažas vaikas, kuris bijo plaukuoto ir raguoto baubo po lova, o bijojau taip, kaip gali bijoti tik dievai. Tad tamsos bijojau dieviškai.
Neilgai trukus žmonės ėmė statyti kažkokius pastatus, kuriuose rinkdavosi ir neva taip mane pagerbdavo. Nors tinkamesnis apibūdinimas – beprotiškai garbindavo. O aš sau drybsodavau iš debesų padarytam fotely, gerdavau vaivorykštės trauktinę, užsikąsdamas mažais lėktuvėliais su žmonių įdaru. Klausydavau dienų diena, kaip visi lankstosi, meldžiasi velniai žino iš kur gautam mano portretui, kuris į mane visai nebuvo panašus. Kadangi netikėjau stabmeldyste, nes buvau dievas ir netikėjau niekuo, o meldimasis į mane nepanašiam portretui tam prilygo, tad nusprendžiau netikusią žmonių padermę pamokyti.
Ypač nepatiko dėžutės, į kurias tikintieji mesdavo savo varganus variokus, įsivaizduodami, kad jie turi kažkokią esminę vertę. Juos vakarais išsiimdavo šventyklos vadovai ir pirkdavo ne žvakes šventyklai, o žvakutes, kurias įstatydavo į savo rudąsias žvakides, nes nuo gero gyvenimo neretai užkietėdavo viduriai. Tad, supykęs ant žmogiško kvailumo ir šarlatanizmo, turėjau ką nors daryti.
Pirmiausia padegiau vieno iš tokių vadovų namo stogą. Keista buvo, kad jis nesikreipė į mane ir neprašė pagalbos. Ir net nekeikė. Nieko nedarė. Laukė, kol sudegs visas namas. Pagalvojau, kad jis yra karštai manimi tikintis ir nenori priešintis mano psichopatinei valiai. Tačiau ką jūs manot – jis paprašė geresnio namo, neva tokiame sename name gyvenant kyla pavojus dievo tarno gyvybei. Su tokiu ilgai nesitaiksčiau. Prikaliau prie kėdės ir padėjau dulkėti viename iš daugiabučio namo rūsių. Manot, mirė? Aš jam suteikiau amžiną gyvenimą ant kėdės. Rūsyje.
Su paprastais žmonėmis reikėjo elgtis šiek tiek kitaip. Juk jiems kažkas plovė smegenis, juk jie ne patys savo noru tikėjo mane nuo pat vaikystės. Anoks vaikui džiaugsmas sėdėti šaltoje erdvėje, kurioje neva sklinda mano širdies šiluma. Tai kvailų metaforų prisikuria žmonės. Širdies šiluma. Juk ji ne buržuika, nekūrenu aš jos malkomis. Žmones mylėjau, bet psichopatiškai, todėl prisigalvodavau įvairių dalykų.
Iš pradžių žaidžiau žmonių kantrybe. Jiems važiuojant troleibusu į darbus, numesdavau nuo laidų vieną ūsą, kad troleibusas sustotų. Išlipdavo viena iš milijono pasipiktinusių katažinų, boženų ir t. t. ir viską labai greitai sutvarkydavo. Bet aš numesdavau vėl. Tada troleibuse pasigirsdavo puikus žmogaus anatomijos žemiau juostos išmanymo demonstravimas rusų kalba. Būdavo tokių, kurie kažkur ypač skuba, tad mintyse pradėdavo melstis tiesiogiai man, prašydami, kad laiku suspėtų į susitikimą, parduotuvę, išpardavimą, laidotuves, niekur etc. Tokios maldos būdavo pačios maloniausios, nes melsdamiesi žmonės vaizduotėje net nesistengė nusipiešti to į mane nepanašaus mano portreto, kurį įsivaizdavo esant manimi. Jie kalbėdavo nuoširdžiai ir net duodavo keisčiausių pažadų.
Pavyzdžiui, viena moteris pažadėjo, jei suspėsianti nusipirkti raudonus aukštakulnius, kol neuždaryta parduotuvė, niekada daugiau nemušianti savo šuns. Na, pagailo man šuns, o ne moters, tad leidau jai spėti, nors būtų spėjusi ir pati, be pažadų, juk tiek laiko kartojau, kad laiko nėra. Tačiau tas šuo ilgai negyveno. Iš kur žinau? Juk aš dievas. Ta moteris jį užmušė savo raudonu aukštakulniu. Visai šaltu it sniegas veidu, bet ir tokios pačios spalvos akimis. Sniego akimis. Už tai, kad šis apšlapino jos batelius. Keisčiausia, kad ta moteris ir dabar vaikšto su jais. Aukštakulniais, iš kurių vienas yra nusikaltimo įrankis. Bet tas įrankis jai puikiai dera prie juodo sijono, išsiuvinėto žydinčiomis aguonomis.
Gali kam nors kilti klausimas, ar aš turiu teisę visa tai pasakoti. Taip, turiu, nes aš dievas. Nes žmonės tokius dalykus daro ne prie klausyklos kasų, kur už kilogramą nuodėmių susimoka sveikos marijos ir mūsų tėvo kapeikom. Tai, ką matau iš viršaus, tai, ką girdžiu, galiu atvirai pasakoti kam tik noriu. Bet dažniausiai nutyliu. Nes dievai neturi su kuo pasikalbėti. Čia, sėdint ir geriant svaigiąsias vaivorykštes ir kramsnojant lėktuvėlius, apima baisi vienatvė.
Kažkur girdėjau, kad žmonės gali kalbėtis su dievu, vadinasi, dievas gali kalbėtis su žmonėmis. Keista, ne kartą mėginau užmegzti pokalbį su kažkokiu tipeliu vardu Mozė, tas pradėjo pasakoti, kad matė mane, tačiau nuo to laiko iš jo niekas nieko daugiau negirdėjo. Vieni pasakoja, kad jam susprogo galva. Būtų visai logiška, juk mano žodis yra daug kartų didesnis už jo mažą ausį. Gal dėl vibracijos? Kiti kalba, kad jis uždarytas kažkokiame moliniame namely, aprengtas vilnoniais marškiniais, o rankovės prisiūtos taip, kad ilgesnes rankas turintis žmogus gali pasikasyti ten, kur auga angelams sparnai.
Nuo tos dienos daugiau niekad nemėginau su jokiu žmogumi kalbėtis. Nors atsirasdavo tokių, kurie dėjosi esą mane matę, girdėję. Ko tik prisigalvodavo tie paprasti mirtingieji! Tačiau visi jie melavo. Gal dėl to jiems tose mane garbinti skirtose šventyklose skyrė vietą kabėti paveikslo pavidalu. Net po mirties. Laikant juos šventaisiais. Kadangi buvau didis dievas, tad tokias žmogiškąsias apgaules atleisdavau. Gal buvau geras dievas? O gal esu?
Jei esu, vadinasi, buvau tas, kuris degindavo kitatikių lūšnas ir sprogdindavo invalidus. Nunešdavo gyvenvietes galingomis jūros bangomis. Dažniausiai, kai plaudavau savo ištuštėjusią taurę. Iki šiol žmonės ją vadina Bermudų trikampiu. Kokių tik jie prisigalvoja keisčiausių visa ko įvardijimų! Net mane, dievą, vadina dievu, tačiau kaip aš galiu būt įvardijamas, jei kalba yra daug mažiau galinga už mano paties buvimą nebūnant arba atvirkščiai. Juk visą visatą apraizgęs milžiniškas paradoksas – aš.
Tiesa, galėčiau papasakoti, kas žmonėms būna po mirties. Ir apskritai ar jiems kas nors išvis būna. Ką jie veikia, kur gyvena. Ar galima po mirties skaityti? Daug žmonių, skaitančių žmonių, sako, kad visko per gyvenimą perskaityti neįmanoma. Taip, neįmanoma, tačiau gal galima viską perskaityti po mirties? Ar jūsų, mirtingieji, siela yra sąmonė? Juk tai taip paprasta, taip elementaru. Tokie klausimai man, dievui, net nėra klausimai. Kitaip nebūčiau dievas. Ir kiek aš čia sugaišau rašydamas? Žinau tik tiek, kad laiko nesugaišau nė trupučio, nes jo nėra. Baigiasi rašalas, lapai ir žibalas. Ir taurė tuščia. Palauksiu lietaus, išgersiu vaivorykštės, gal tada ir papasakosiu apie… Iki, dienorašti.
Komentarai / 1
Rašyti komentarą
Turite prisijungti, jei norite komentuoti.
Pradėkime susirašinėjimą dieve. Visada galvojau, kad tu neištversi ir pirmas kreipsiesi į mus. Menkus žemės vabalėlius ir pasakysi, kad tai tik žaidimas. Kad tu mumyse kuri tylą, kad tu ir esi toji tyla mumyse. Bet štai tu pasirenki Šiaurės Atėnus ir drąsiai per E. N. kreipiesi į mus. Kodėl tik dabar, kodėl tokiu būdu? Kodėl tu drąsus, dieve, kai artėja pabaiga. Suvokimo, žinojimo, nerimo, pagundų ir praradimo? Tu drąsus, kad iškoneveiki savo tarnus, tu bebaimis, kai drybsodamas ant debesies geri vaivorykščių vyną, kuris vien spalva tave žudo iš vidaus. Tu belytis, žinau, bet moterims visada jautei silpnybę. Kodėl? Tu kasnakt prabusdavai vis kitame guolyje, kol galiausiai supratai, kad tavoji lova – dykuma. Visiškas sielos katarsis, kurio tu mums, žmonėms neleidi užbaigti išdidžiai ir vadini tai Didžiąja nuodėme. Kodėl? Tu žaidi žmonių kantrybe, tai kodėl mums neleidi žaisti tavąja. O juk kūrei mus pagal savo atspindį, kitokio ir neturėjai, truputis narcisizmo ir štai tau, pilna tokių kaip tu. Tik kiekvienas iš mūsų savaip pašėlęs, tik tu tai traktuoji, kaip maištą prieš tave, t. y. prieš patį save. Mes tikėjome, kad tu mus globosi, neleidęs pastatyti Babelio bokšto, bet leisi mums klysti ir vėl pakilti, bet ne. Tu kategoriškas, dieve, teisi, nors pats jodinėji ant pačios Veneros naktimis ir šnabždi jai meilius žodelius į ausį. Tada pašėlęs mėnulis mums dovanoja pilnatį. Dieve, kodėl tu galvoji, kad mes meldžiamės tau, kai mums labai reikia? Oi, ne, mes gudresni, nei tu manai. Mes tau meldžiamės ir kai tavo pagalbos nereikia, tu mažas Froidas ir Nyčė mūsų rankovių užvartuose. Tave slėpdami jaučiamės vieninteliai ir nepakartojami. Ar tu vis dar jautiesi taip pat, kai matai daugybę savo klonuotų ydų ropinėjančių žeme? Mes irgi mylėjome, dieve, mes žmonės, mūsų meilė tikresnė, mūsų kūnai iš tiesų degė vienas kito liepsna ir aimanas tu tikrai girdi. Dėl to ir pyksti ant mūsų. Nes mes iš tiesų tikri – iš kūno ir kraujo, o tu tarp debesies ir vaivorykštės vyno klajoji. Nieko nėra tikresnio, dieve, kaip bent sekundę kojomis jausti smėlį kojose, bučinius tarp krūtų, šnabždesius ausyse, rankos prisilietimą sapnuojant baimę. Štai ko tu, dieve, netenki tarp savo debesų ir žmonių gyvenimo stebėsenų. Mes irgi tobulėjame, mes irgi mėgstame tau dalinti pažadus, kuriuos tu analizuoji, o mes išeiname į kalnus. Mozė tave girdėjo, jis išprotėjo dėl to, kad jo niekas negirdėjo. Dar anksti, dieve, tau mums kalbėti. Dar anksti ir tau mus suprasti. Nereikėjo mūsų išvaryti iš Rojaus, nereikėjo leisti broliui žudyti brolį, nereikėjo leisti nukryžiuoti savo sūnaus, pamiršai, kad jį turėjai? Ir todėl tau mes rašome, dieve, nes tik raidės mums liko, viskas išnyks, bet šį tekstą tu dar ilgai raižysi ant debesies… Ir mylėk, dieve, ką tik savo pasaulyje gali pamilti, nes tik mylėdamas galėsi mums ir toliau rašyti. Nes iš mūsų meilės tau, tu vis dar gali sūpuotis ant debesies…