Kuriant naują mitą
LAIMANTAS JONUŠYS
Ši vasara „Š. A.“ pasižymėjo iškiliais Andriaus Martinkaus rašiniais apie mus apėmusį civilizacinį blogį (VI.15 ir VII.20) ir vienu blaiviu atsaku į šį katastrofizmą (VI.29), tad šią polemiką ir pratęsime. Pirmojo straipsnio pradžioje Martinkus prisipažįsta, kad jam buvę sunku rašyti, nes tenka užverti „paskutinį vieno savo dvasinės raidos etapo puslapį“, atlikti „skausmingą, bet būtiną“ veiksmą. Nėra abejonės, kad autoriaus pozicija yra rimtai apmąstyta, kupina nuoširdaus susirūpinimo, ir… su visa pagarba autoriui, manau, kad iš esmės klaidinga. (Tiesa, tos pagarbos sumažėjo jau anksčiau, kai vieną nukvakusią ateistę fanatikę, Soile Lautsi, kovojusią prieš kryžius mokyklose, autorius pavadino blogesne už masių žudiką Osamą bin Ladeną [„Š. A.“, 2010.VII.9].)
Maksimalizmo gniaužtuose
Martinkaus mąstyseną esmingai komplikuoja keistas maksimalizmas: demokratinės valstybės privalo elgtis idealiai – jeigu ne, tai jos niekuo ne geresnės už diktatūras. Šis idealo troškimas yra suprantamas, bet kaip tik iš jo ir iš daugelio intelektualų hipertrofuoto jautrumo neteisybei kilo kraštutiniai kairiųjų sąjūdžiai ir jų veiksmai, visų pirma Prancūzijos ir Rusijos revoliucijos, atvedusios į masines žudynes. Bet kaip tik krikščionybės požiūriu siekis sukurti žemėje idealią santvarką, artimą rojui, yra žmogaus puikybės nuodėmė, nes rojus įmanomas tik aname pasaulyje. Kai kurie Martinkaus samprotavimai atrodo kilę kaip tik iš tokios jo primestos alternatyvos: duokit man idealą arba aš nuo jūsų nusigręžiu.
Štai kaip krikščionišką pasirinkimą postuluoja autorius: „[J]ei galiu rinktis tik tarp blogio ir blogio – tai nėra laisvė.“ Jam nepriimtinas Edžio Kriaučiūno priminimas, kad „po laisvės vėliava ne tik gėlytės žydi – piktžolės veši ne menkiau“. Tačiau politikoje gana dažnai neįmanoma išvengti situacijų, kai tenka rinktis mažesnę iš dviejų blogybių. Stalinistinė Sovietų Sąjunga buvo tiesiog milžiniškas blogis, bet vargu ar Martinkus (o ir šiaip kas nors) gali priekaištauti Vakarams, kad per Antrąjį pasaulinį karą jie sudarė sąjungą su šia valstybe.
Ir štai svarbus idealisto mąstymo pavyzdys:
[…] mito „išplautoms smegenims“ atrodo, kad niekšas Stalinas, susitardamas su niekšu Hitleriu, įvykdė demonišką sandėrį, tuo tarpu demokratijų deleguoti Chamberlainas ir Daladier arba buvo tiesiog naivūs („Aš atvežiau jums taiką“, – grįžęs iš Miuncheno pasakė Chamberlainas), arba – blogiausiu atveju – pasielgė negarbingai, bet jokiu būdu ne taip, kad jų poelgis galėtų būti traktuojamas kaip pirmas žingsnis karo link, po kurio ėjo antras žingsnis (Molotovo–Ribbentropo paktas), ir skirtumas tarp šių žingsnių glūdi tik chronologijos, bet ne moralės plotmėje.
Iš tikrųjų Chamberlainas ir Daladier tiesiog pasielgė negarbingai, ir tiek. Ir padarė klaidą, bet tą klaidą Vakarų valstybės gana greitai suvokė ir atitaisė, nors tai kainavo labai daug. Kadangi vargu ar įmanoma akivaizdžiai įrodyti, „kaip būtų buvę, jeigu būtų buvę…“, t. y. ar tikrai Antrasis pasaulinis karas nebūtų prasidėjęs be gėdingos Miuncheno sutarties, o, istorikų nuomone, labai abejotina, ar toks priešgyniavimas būtų sustabdęs Hitlerį, tai pažvelkime į tai moralės požiūriu, nes skirtumas tarp Miuncheno sutarties ir Molotovo–Ribbentropo pakto kaip tik ir glūdi moralės plotmėje, nors Martinkus kaip tik su tuo nesutinka.
Maskvoje du grobuonys pasidalino Rytų Europą, Miunchene grobuonis buvo tik vienoje pusėje – pasirašydamos šią sutartį Britanija ir Prancūzija neketino nieko užgrobti, jos tik gėdingai nusileido grobuonio užmačioms. Kitaip sakant, pirmu atveju abi pusės elgėsi iš piktos valios, antru atveju pikta valia buvo tik vienoje pusėje. Klaida buvo atitaisyta – po Antrojo pasaulinio karo tos žemės, kurios pagal Miuncheno sutartį atiteko Vokietijai, iš jos buvo atimtos. Tačiau Molotovo–Ribbentropo pakto padarinių nugalėjusi pusė nepašalino – užgrobtas svetimas šalis pasiliko sau ir pasiglemžė dar daugiau. Karą laimėjusios Vakarų valstybės nepasisavino nė pėdos svetimos žemės, o Sovietų Sąjunga pasiėmė didžiulius plotus. Štai čia ir yra esminis politinis bei moralinis skirtumas – sakyčiau, lengvai matomas.
Sąmokslo teorijos miglose
Apie tai, kad Vakaruose egzistuoja kažkoks vieningas elitas, kurio rankose turima žiniasklaida svarbiais klausimais formuoja kažkokį vieningą požiūrį, naudingą saujelei valdančiųjų, mano kartos žmonėms buvo kalama dar mokyklos suole. Ir visoje sovietinėje žiniasklaidoje. Tuo metu sovietine propaganda bent Lietuvoje nelabai kas tikėjo, bet buvo tokių, kurie sakydavo: „Vakarai nė kiek ne geresni.“ Ir buvo tokių (nors jau labai nedaug), kurie Atgimimo laikotarpiu iš to darė logišką išvadą: kamgi reikia to Atgimimo ir tos „laisvės“ – dabar mus valdo Maskva, o paskui valdys amerikiečiai, koks gi skirtumas.
Prie tokio ar panašaus moralinio reliatyvizmo, – prie aiškinimo, kad laisvė nėra geriau už nelaisvę ir demokratija ne geriau už diktatūrą arba kad šiandieninės Vakarų demokratinės valstybės yra toks blogis, su kuriuo reikia kovoti visomis priemonėmis, – gali atvesti įvairūs keliai. Atrodo, kas gi čia blogo, jeigu žmonės pasižymi hipertrofuotu jautrumu socialinei ar politinei neteisybei – bet kokiu atveju jautrumas geriau negu abejingumas ar cinizmas. Geriau tol, kol neužtemdo sveiko proto, nes antraip geri norai jau ne kartą yra nuvedę tiesiai į totalitarizmo pragarą.
Visą demokratinį pasaulį Martinkus nurašo štai tokia lengva ranka:
[…] visi paistalai apie „demokratiją“ ir „žmogaus teises“ tėra „zombinimas“ ir netikrų pranašų avių kailyje skleidžiamas melas, už kurio slypi banalus plėšraus žvėries alkis.
Bet ką tas plėšrus žvėris apiplėšia, taip ir nepaaiškina. Dekonstruodamas mitą, autorius tiesiog kuria savo mitą. Paties Martinkaus bandymai į visą politiką žvelgti per krikščioniškos moralės prizmę kaip tik ir iliustruoja, kad siekis suplakti politiką su religija (kaip tai ne tik žodžiais, bet ir veiksmais kartais daroma islamo pasaulyje) ne išgrynina politiką skaidriam doroviniam vertinimui, o tik sudrumsčia vaizdą ir sujaukia mintis (be kita ko, vidinė laisvė supainiojama su politine laisve) bei nuveda prie tironų teisinimo. Ir tada Vakarai kaltinami, kad kariniais veiksmais kišasi į kitų valstybių vidinius konfliktus (Irake, Libijoje), bet lygiai taip pat kaltinami dėl to, kad nesikiša (Konge) ir kad žiniasklaida „terorizavo Vakarų gyventojų sąmonę“.
Autorius vienais atvejais baisisi, kad Vakarai padeda nuversti tironiją (Libijoje), kitais – kad prieš ją nekovoja (Saudo Arabijoje). Ši mintis grindžiama krikščionių padėtimi arabų kraštuose: esą ten, kur laimi arabų pavasario revoliucijos, krikščionių padėtis pablogėja, o Saudo Arabijoje krikščionybė apskritai už įstatymo ribų, dėl to Vakarai jos neliečia. Ar aš čia ką nors ne taip supratau? Ar tikrai autorius nori pasakyti, kad Vakarų politika yra sąmoningai nukreipta į krikščionybės naikinimą ir agresyvaus islamizmo skatinimą arabų šalyse? O gal viskas daug paprasčiau: kai kur (Irake) Vakarai padarė klaidų, kai kur tiesiog neįmanoma padėties krikščionims pagerinti, kai kur tenka rinktis mažesnę iš dviejų blogybių (Saudo Arabiją kaip atsvarą Iranui ir t. t.).
Ta ir bėda, kad, įkliuvęs savo susikurtose sąmokslo teorijos pinklėse, galutinio paaiškinimo autorius nepateikia. Neatsako į klausimą: „Kodėl?“ Kodėl Vakarai neva ignoravo pražūtingą karą rytų Konge (iš tikrųjų visai neignoravo, žiniasklaidoje šį karą užgožė ne Bamijano statulų sunaikinimas, o genocidas Kongo kaimynėje Ruandoje, ir t. t.), kodėl leido nusiaubti cerkves Kosove? Rodos, jeigu ir įžvelgi čia Vakarų kaltę, tai manytum, kad esama aplaidumo, klaidų ar pan. Betgi ne – autorius įsitikinęs, kad tai yra blogis, kuris daromas tyčia, susimokius su žiniasklaida, žodžiu, įsitraukus į masinį sąmokslą, kuriame sąmoningai dalyvauja tūkstančiai žmonių, sėkmingai nuslepiančių nuo pasaulio tikrąją šio sąmokslo esmę ir jo tikslus. Kokie tie tikslai, autorius nebando paaiškinti. Kaip tik nesugebėjimas prasmingai kelti motyvacijos klausimą pažeidžia jo poziciją.
Martinkus, nelabai ką paaiškindamas, teigia, kad kažkam, matyt, mistiniam grobuoniškam Vakarų elitui, savo naguose laikančiam didžiąją žiniasklaidą, „trukdė Libijos ir tebetrukdo Sirijos režimai“. Kurgi tai girdėta? Ar tik ne iš dabartinių ir anų laikų Kremliaus propagandos ruporų? Ir tada jau Kadafio režimo aukos darosi „tariamos“, o apie padėtį Sirijoje Vakarai sąmoningai „dezinformuoja“, ir despoto nuvertimas vadinamas „tarptautinio banditizmo aktu, kuriuo buvo sugriauta Libijos valstybė“, tironą sutapatinant su valstybe.
Nors nenorėdamas, įsileidau į šiandieninės pasaulio politikos aktualijas, bet su tokiais pareiškimais apie Siriją autorius tarsi priskiria save tironijos šalininkų kompanijai, o pasauliniu mastu jos sudėtis gražiai atsiskleidė štai čia: rugpjūčio 3 d. prieš JT Generalinės Asamblėjos rezoliuciją, nemalonią Sirijos diktatoriui, kaip jau yra buvę panašiais atvejais, balsavo pasaulio valstybių „žiedas“ (abėcėlės tvarka): Baltarusija, Bolivija, Ekvadoras, Iranas, Kinija, Korėjos Liaudies Demokratinė Respublika, Kuba, Nikaragva, Rusijos Federacija, Sirija, Venesuela, Zimbabvė. Bet, matyt, Martinkui tas „žiedas“ regisi be kabučių.
Čia dar betrūksta pridurti nuvalkiotą tinginčių galvoti dogmatikų tezę apie tai, kad viskas „dėl naftos“. Tikrovė visai kitokia: nors daug amerikiečių paaukojo gyvybes kare dėl Irako, laisvuose aukcionuose daugiausia sandorių dėl Irako naftos gavo Europos ir Kinijos firmos. O kodėl gi šita tiesa nutylima, straipsnio autoriau? Nesakau, kad dėl kokio nors sąmokslo, bet iš tikrųjų, priešingai nei teigia Martinkus, didelė dalis Vakarų žiniasklaidos yra užvaldyta idėjų, labai priešingų toms, kurias turėtų puoselėti mistinis Vakarų verslo ir politikos galiūnų elitas: toje žiniasklaidoje kuo laisviausiai reiškiasi antikapitalistinės, antiglobalistinės, antiamerikietiškos nuotaikos.
Dėl Jugoslavijos griūties karų
Iš Kadafio naftą Vakarai ir šiaip sėkmingai gaudavo, ypač pastaraisiais metais, kai santykiai buvo pagerėję, o Kosove apskritai nėra nei naftos, nei kokios kitos aiškios materialinės naudos Vakarams. Su autoriaus mintimis dėl konkrečių pasaulio politikos įvykių vertinimo galėčiau ginčytis kiekvienu punktu, bet grįžkime prie buvusios Jugoslavijos irimo proceso ir jį lydėjusių siaubingų karų. Autorius teigia, kad Vakaruose vyravo „neproporcingai serbų piktadarystėms antiserbiška“ informacija. Manau, kad greičiau buvo priešingai, ypač ilgais to pokario metais, – dėl politinio korektiškumo ir vengimo kaltę suversti vienai tautai buvo perdėtai stengiamasi „subalansuoti“ vertinimus, išryškinti kroatų ir bosnių nusikaltimus, žinoma, nebuvo įmanoma išvengti akį rėžiančių faktų – ne tik Srebrenicos žudynių.
Iš tikrųjų šį karą pradėjo ir jame didžiausius nusikaltimus žmoniškumui padarė serbai – tiek tuometinė Serbijos valdžia, tiek gausios agresyvių serbų nacionalistų pajėgos visoje buvusios Jugoslavijos teritorijoje. Tikslas buvo prie siekiamos Didžiosios Serbijos prijungti ne tik serbų gyvenamas teritorijas Bosnijoje ir Kroatijoje – pasigviešta kur kas daugiau: dėl to buvo bombarduojamas Dubrovnikas, dėl to buvo kelerius metus apgultas Sarajevas ir snaiperių šūviais bei artilerijos sviediniais žudomi Sarajevo ir kitų ne serbiškų vietovių gyventojai. Tai, kad bosniai ir kroatai, patyrę šį terorą ir masines savo šeimų žudynes, ėmėsi panašių atsakomųjų veiksmų, nėra pateisinama, bet yra suprantama.
Srebrenicos skerdynėse itin gėdingai pasirodė Olandijos taikdariai, bet jie dalyvavo (t. y. nusišalino) ne su NATO, o su JT vėliava. Yra akivaizdus ir nepaneigiamas faktas, kad serbų vykdomą genocidą Bosnijoje sustabdė tik NATO, o faktiškai amerikiečiai ir britai. Tada, siekiant sustabdyti serbus, užteko kelių dienų bombardavimo. Vėliau tie patys britai ir amerikiečiai (beje, ne tik jie – visos NATO pajėgos) manė, kad to paties užteks norint užkirsti kelią serbų jau pradėtam genocidui Kosove, bet šį kartą suklydo – prireikė gerokai daugiau. Skirtingai nei Martinkus, aš tuo metu nebuvau linkęs pritarti pačios Serbijos bombardavimui – maniau, kad iš pat pradžių NATO sausumos pajėgos turėjo veržtis į Kosovą iš Albanijos teritorijos, bet jie norėjo išvengti savo karių aukų – tai suprantama, nors gal ir nepateisinama.
Martinkus apie serbų nuostolius Kosove rašo taip („Du šimtai tūkstančių serbų buvo priversti bėgti iš savo krašto“), tarsi prieš tai nieko nebūtų vykę, lyg šiaip iš niekur nieko, vien dėl Kosovo albanų įgeidžio atsiskirti nuo Serbijos Vakarai juos būtų parėmę iš tuščio priešiškumo serbams ir krikščionybei. Bet Kosove serbai jau vykdė etninį valymą ir masinį albanų naikinimą, o Bosnijos patirtis nesiūlė tikėtis taikios ir visus patenkinančios baigties.
Ir dar dėl Kosovo nepriklausomybės (kurią autorius apgaubia kabutėmis). Paralelė su Abchazija ir Pietų Osetija čia netinkama. Visų pirma, jeigu kitos buvusios Jugoslavijos tautos nepriklausomybę nuo Belgrado gavo, tai kodėl to negalėjo Kosovas – vien dėl to, kad jo statusas ankstesnėje valstybėje buvo kitoks? Skirtingai nei nuo Gruzijos atplėštų žemių atveju, Kosovas nuo Serbijos atsiskyrė ne dėl to, kad buvusi imperija įvykdė savo revanšistinę politiką, o dėl to, kad šią nepriklausomybę pripažino dauguma Europos valstybių.
Dabar, – ne dėl ko kito, o tik dėl vaizdingo pavyzdžio, nors ir gana fantastinio, – pasakysiu tai, kas nepatiks ne tik Martinkui, bet gal ir daugeliui lietuvių. Jeigu Lietuva Šalčininkų rajone ir Vilniaus rajono dalyse būtų ėmusi vykdyti kruviną etninį valymą, artėjantį prie genocido grėsmės, ir jeigu tai būtų sustabdęs tik Vakarų įsikišimas, tai paskui būtų tekę pripažinti, kad ši teritorija teisėtai gauna nepriklausomybę, jeigu tam pritaria dauguma Europos valstybių.
Neapykanta Vakarams
Autorius rašo: „[M]itas draudžia priskirti nusikalstamą veiklą demokratiniams veikėjams.“ Tikrai nedraudžia – demokratinės valstybės yra demokratinės ne dėl to, kad jas taip pavadino jų valdovai (Sovietų Sąjunga skelbėsi esanti demokratiškiausia valstybė pasaulyje), o dėl to, kad – be daugelio kitų dalykų – jų veiksmus galima pavadinti nusikalstamais nebijant būti represuotam. Tą labai akivaizdžiai rodo, jam pačiam to nė nejaučiant, ir Martinkaus straipsnių viešas publikavimas. Iš tikrųjų masinius Vokietijos miestų bombardavimus per Antrąjį pasaulinį karą, taikant, be kita ko, į gyvenamuosius rajonus, galima vadinti karo nusikaltimu, ir Vakaruose tokių balsų yra, ir gana garsių. Tačiau yra du skirtingi dalykai: teisingas karas (jus ad bellum) ir teisingumas kare (jus in bello). Niekas neneigs, kad Vokietijos miestus bombardavusios Britanija ir JAV kariavo teisingą karą, ir tik jau paskui kyla klausimas, ar visada teisingai tame kare elgėsi.
Martinkus nekelia klausimo, kodėl Vakarai su savo karine galia neįsikišo į Kongo pilietinį karą. Gal todėl, kad to konflikto nebuvo galima ne tik kad kaip nors lengvai išspręsti, bet net ir bandant spręsti nebuvo aišku, kurio galo griebtis. Afrika, deja, yra specifinis žemynas, ką ir kalbėti apie tai, kad Vakarai fiziškai nepajėgūs visuose pasaulio kampuose įvykdyti teisingumą ir įvesti taiką, tad imasi arba tų regionų, kurie yra arčiau (Balkanai, Libija), arba tų, iš kurių kyla tiesioginė grėsmė Vakarams, o ir visam pasauliui (vargu ar po Rugsėjo 11-osios buvo galima palikti Afganistane viešpatauti Al Kaidą atvirai globojantį Talibano režimą). O Kongo karas nebuvo toks, kurį despotas diktatorius kariauja prieš savo tautą – ten buvo tokia klampynė, kurioje paskęs bet kas: juk amerikiečiai jau turėjo skaudžią patirtį, kai bandė įsikišti į daug mažesnę, paprastesnę Somalio pelkę.
Iš tikrųjų, nors didelė dalis autoriaus antivakarietiško patoso sutampa su Vakarų kraštutinių kairiųjų, anarchistų ir kitokių ateistų nuotaikomis, jo pažiūrų ištakos yra minėtiesiems (bent kai kuriais esminiais atžvilgiais) priešingos. Jo deklaruojamas pagrindas yra krikščionybė, ir galima manyti, kad didelę dalį jo nusivylimo Vakarais lemia ne Vakarų valstybių veiksmai arba tų veiksmų nebuvimas įvairiuose pasaulio užkampiuose, o nuoširdus apmaudas dėl to, kad krikščioniškas tikėjimas Europoje (ypač Vakarų Europoje) yra gerokai apnykęs. Džiaugiuosi rasdamas bent vieną sąlyčio tašką su autoriaus pažiūromis: tikrai apgailestauju, kad į ES Konstituciją neįtrauktas krikščionybės paveldas. Bet iš tikrųjų autoriaus neapykanta Vakarams daug kuo yra gana tipiškas Vakarų kairuolių kultūrinės saviniekos pavyzdys.
Manau, kad verta šį tą pasakyti, galvojant ne tik apie krikščionybę, bet ir apskritai apie apgailėtiną žmonijos paveldą. Žvelgiant į žmonijos istoriją, optimizmui pagrindo nedaug. Ištisus tūkstantmečius tai, kas gražaus ir vertingo sukurta žmogaus dvasios genijaus (galbūt ir įkvėpto Dievo), vyko nuolatinės masinės prievartos, teroro, engimo, žmogaus orumo žeminimo fone. Ir, žinoma, nuolat vykdomų masinių žudynių. XX amžius ir mūsų laikai čia geresni nebent tuo, kad nemažoje dalyje pasaulio veiksmingai pripažinta, jog brutalus žmonių elgesys su žmonėmis yra neleistinas, – o anksčiau tai tiesiog buvo norma.
O dėl krikščionybės, tai gal kaip tik čia reikėtų labiau akcentuoti asmeninį kelią ir dvasinę laisvę, o ne išorinius atributus. Šioje žemėje nėra buvę tokio laikotarpio ir tokios vietos, kur gražiai ir teisingai gyveno didelė (tarkim, valstybės lygio) krikščioniška visuomenė. Tik vienu punktu norėčiau grįžti į istoriją. 1099 m. kryžininkai, po ilgos apgulties užėmę Jeruzalę, išžudė beveik visus jos gyventojus. Tai visai atitiko to meto papročius – jeigu tvirtovė (miestas) apgulčiai ilgai priešinasi ir išvargina užkariautojus, tai jų gyventojus pridera išžudyti. Tik paskui paaiškėjo, kad nugalėtojų metraštininkai netgi perdėjo savųjų žiaurumus – skelbėsi nužudę net daugiau, negu tuo metu buvo Jeruzalėje gyventojų. Ir mėgavosi tuo pergalingu siautėjimu. Dalis tų metraštininkų buvo katalikų kunigai.
Komentarai / 2
Rašyti komentarą
Turite prisijungti, jei norite komentuoti.
Labai gaila, tačiau Andriaus Martinkaus straipsnio kritikams patiems trūksta korektiškumo diskusijoje.
Ypač iškalbingas citavimas išėmus iš konteksto; ir dar priduriant: „Bet ką tas plėšrus žvėris apiplėšia, taip ir nepaaiškina.“ –> skaitykite pastraipos pradžią prieš jūsų pateiktą citatą; tikrai rasite atsakymą.
O juk reikėtų siekti suprasti ir pripažinti oponento svarbiausius teiginius (pačiam apvalius nuo netobulų išraiškos būdų, prie kurių taip sėkmingai galima ilgai kabinėtis, „įrodinėjant“ kad taip kalbėti gali tik „neblaivus“, sąmokslo teorijomis aklai patikėjęs, sovietinio mąstymo liekanų dar turintis, mitų užvaldytas pilietis).
Tad, dialogas neįvyksta; yra tik oponentų monologai.
Bet šiaip – oponentai diskutuodami papildo bendrą vaizdą; skaitantiems belieka nutarti, kaip sudėlioti akcentus (t.y., ką verta ryškiai pasibraukti, o kas yra tik neesminės [kaip sakoma, 'dar pasitaikančios'] „klaidos, aplaidumas“) ir patiems pasirinkti, ką laikyti „mitu“ / sąmoningu faktų iškreipimu (siekiant pageidaujamai formuoti visuomenės požiūrį), o ką – „blaiviu“ požiūriu / pažvelgimu į esmę, giliau, nei pagrindinės masinės informacijos priemonės pateikia.
O šiuo metu – panašu, kad diskusijos oponentai turimą požiūrį geriausiu atveju patobulins, bet, tikrai neatsisakys savo pagrindinių teiginių :-|
Akivaizdu, kad Martinkus rusiškų šaltinių prisiskaitęs, bet tai Jonušys kokių? Juk išeitų, kad Staliną jis laiko mažesne blogybe už Hitlerį (?!). Ar ne dėl šito kolaboravimo su nusikalstamu Sovietų režimu Vakarai iki šiol nepajėgia (nenori) komunizmo pasmerkti lygiai taip pat, kaip pasmerkė nacizmą su fašizmu? Ar girdėjot, pvz., kad iš Londono olimpiados būtų išprašytas koks nors sportininkas ar sirgalius, paaiškėjus, kad jis ar jo artimieji puikavosi marškinėliais su kokio nors Čegevaros portretu? Vat jums ir atsakymas.