Vasara kaime
VYGANTAS VAREIKIS
Lietinga, karšta ir audringa olimpinė 2012 metų vasara jau gerokai persirito į antrąją pusę. Kas atostogauja prie televizoriaus, kas – užsienyje, kas – prie jūros, o kai kurie renkasi poilsį lietuviškame kaime. Bėga vasaros, o Dzūkijoje, atrodo, mažai kas keičiasi. Tiktai kai kurios apleistos sodybos vis giliau grimzta į žemę – kova su brūzgynais, menkaverčiais krūmais ir Sosnovskio barščiais beviltiškai bus pralaimėta ten, kur gyventojų tankumas viename kvadratiniame kilometre kasmet mažėja. Emigracija į miestus vaizdingas apylinkes paverčia vien vasaros poilsiavimo vietomis.
Dzūkijoje egzistuoja įvairaus patyrimo formos. Ir gyvenama čia ne vien tik grybų ir uogų rinkimu ir pridavimu į supirkimo punktus, ir ypač tarp šilinių, gyvenančių šiluose, miškuose ir tik retkarčiais atvykstančių į Varėną. Nors grybai neabejotinai yra Dzūkijos vertės ženklas. Taip 1943 metais, pasibaigus Perlojos bažnyčios dekoravimo darbams, „Statybos“ bendrovės direktorius, be sutarto atlygio, asmeniškai dar gavo ir 3 kilogramus džiovintų baravykų. Beje, čia ir bažnyčių, esančių vos už poros dešimčių kilometrų, interjerai skiriasi. Nedzingės bažnyčioje dominuoja tautiniai motyvai – Vytis su Gedimino stulpais ir tautinė vėliava, o Perlojos bažnyčioje, kurią dekoravo garsus, kaip šiandien pasakytume, dizaineris Jerzy Hoppenas, ištapyta „Vakarienė Levio namuose“, „Sūnus palaidūnas“, atpirkimo aukos, serafimai, Apvaizdos akis. Tiesa, kažkur skliautuose pavaizduotas ir legendinis kunigaikštis Perlius. „Už Perloją ir visą Lietuvą!“
Krokšlio kaime liepą vyko kaimo šventė – buvo atidengta S. Dariaus ir S. Girėno skulptūra, surengta senovinių nuotraukų, mezginių ir audinių paroda, pristatytas kaimo genealoginis medis ir istorija, demonstruotas istorinis kaimo filmas, vyko diskoteka ir jau tikra naujovė – golfo varžybos Krokšlio kaimo bendruomenės pirmojo seniūno Juozo Sereičiko taurei laimėti.
Praeitą vasarą Amerikoje, Meino valstijos Andoverio miestelyje, teko stebėti šventę Old Home Days, ten vyko koncertai, buvo laimės ratas, paradas, kuriame buvo vedami veisliniai buliai, arkliai traukė senovinius vežimus, važiavo Elvio Presley laikų automobiliai, gaisrinės, Antrojo pasaulinio karo laikų tanketės ir net tikras Shermano tankas. Lietuviškos galimybės, žinoma, ne tokios, bet bendruomeniškumo jausmas čia ne prastesnis.
Kaip ir Nedzingėje, kurios bažnyčioje per Šv. Onos atlaidus buvo paminėtos kunigo Zigmo Neciunsko, žinomo partizanų ryšininko Elytės slapyvardžiu, slėpusio Adolfą Ramanauską-Vanagą, šimtosios gimimo metinės. Tokia diena tampa galimybe bažnytkaimio gyventojams susitikti, pasikalbėti, pabendrauti. Tokią dieną niekas nedirba, neburzgia ir gražesnių sodybų šeimininkų pamėgti atributai – žoliapjovės. Vietinis ūkininkas, apsivilkęs išeiginiais rūbais, apgailestauja: „Jeigu ne atlaidai, būčiau du hektarus pievų nupjovęs.“ Trumpa rimtis apima darbštų kaimą.
Šią vasarą sukako 20 metų nuo poeto Antano Kalanavičiaus mirties krašte, kuris garsus ne tik poetiniu gamtos ir „intensyvios daiktų patirties“, anot filosofo Arvydo Šliogerio, suvokimu, bet ir poetais.
Kelios šeimos Nedzingėje belaiko karves, Puvočiuose, kur prieš 20 metų buvo apie 50 karvių, o dabar klesti kaimo turizmo ir baidarių nuomos verslas, – nė vienos. Tad ir Merkio pakrantės apžėlusios pusmetrine žole.
Kas turi stabilių pajamų, gyvena, anot dzūkų, „kaip antis ant vandens“. Kaip sako senasis Šombara iš Nedzingės, visko yra, vaikai ir anūkai sveiki, pensijos užtenka, namuose spintoje trys kostiumai „kaip žvakės“. Ko daugiau reikia?
Dzūkams rūpi grybų ir uogų supirkimo kainos, miško pardavimas – „su žeme arba išsikirsti“, – pensijos dydis ir vietinės naujienos. O tas vietines naujienas atskleidžia vietinė spauda, kuriai globalios problemos nelabai ir įdomios. Tuo įdomiau ją skaityti. Reklama „Merkio krašte“ kviečia į kiną Varėnoje: bus rodomas animacinis „Paršelio filmas“ – Mikės Pūkuotuko, Tigriuko ir Asiliuko linksmų nuotykių dalis – ir „Gelmių pabaisa“ – siaubo filmas apie įsikūnijusį žudymo instinktą. Įspūdinga.
Turistų poilsiui Dzūkijos nacionaliniame parke padaryta daug, tačiau, skirtingai negu Amerikos Meine, kuris gali didžiuotis nuostabia gamta, tušti alaus buteliai, skardinės ir kitos šiukšlės paliekamos prie pat vaizdingų vietų. Net Lenkijoje, ką jau kalbėti apie Skandinaviją ar Vokietiją, tokiose vietovėse yra pastatytos šiukšliadėžės. Čia – nė vienos, tad ir šiukšlina nekultūringi tautiečiai. Tačiau čia jau detalės, o šiaip vasara ir jos džiaugsmai dar nesibaigė. Merkiu ir Ūla, atsitrenkdamos į saleles ir medžių išvartas, kapstosi nepatyrusių irkluotojų baidarės. Kaip demokratija Lietuvoje.
Visuomenėje kažkaip išpopuliarėjo primityvokas vieno rašytojo posakis apie Lietuvą kaip apie „durnių laivą“, bet man labiau patinka logiška vienos dzūkės pastaba: „O kaipgi durniai gali pastatyti laivą?“
Lietuvos radijo komentaras (VIII.7)