Gralio išklotinė
EMILIS MILKEVIČIUS
Augustinas Dainys. Angelofilai: trys istorijos apie sielos alchemiją. Filosofinis romanas. V.: Metodika, 2012. 272 p.
Pratarmėje filosofijos daktaras Augustinas Dainys šmaikščiai supažindina mus su „studijų laikų kolega Hubertu Grušu“; jam „pakako drąsos netapti akademiniu darbuotoju“, ir todėl likimas, tiksliau, angelai, įteikė jam šv. Gralį. Gralis, kaip jam neretai nutinka, „Angelofiluose“ yra kažkas kita nei neįdomi katalikiška relikvija; šią „ugninę Visatos rožę“ rasite p. 14; tai tiesiog spiralė, besivyniojanti nuo centro laikrodžio rodyklės kryptimi, knygoje ji žymima punktyru iš taškų, kurių tikslų skaičių nustatyti tingiu; toks brėžinys, arba oriau – mandala; ją įrėmina apskritimas. Vartojama spoksant į tai; poveikis – nedelsiant apsireiškia angelai. „Stebėdamas apskritimo pulsą […] pajusi energiją tekant kūnu iš apačios į viršų. […] Tada tavo siela prisipildys muzikos, tai yra dalyvavimas Šventojoje Dvasioje“, – patikina (p. 225) XXI a. panelė, Sofijos simfoninės evangelijos paveldėtoja žaliaakė (p. 206) Odeta. Pačios Simfoninės evangelijos, angelų apreikštos per Eleonorą Aleksandrietę jos vaikino bibliotekininko ir kitų materijoje įkalintų sielų išganymui, tekstas skamba taip: „Matydami ir patirdami Sofijos apskritimą, slystame paviršiais ir gelmėmis. […] Jėzus per Paskutinę vakarienę gėrė iš taurės, kurios išklotinė ir yra Sofijos apskritimas – tai vyriškumo įgyvendinimas. Tačiau prieš išgeriant į ją buvo įpilta“, – sunku atsispirti pagundai čia vėl baigti citatą (toliau patikinama, kad „tai moteriškumo turinys“); skaitant šiuos „įpilta“ kas kartą vienodai, neblankstamai juokinga; o juk cituojama vieta yra iš pačios Sofijos evangelijos, vėlyvosios antikos gnostinio teksto imitacijos. Laimei, ši eseistika knygoje užima nedaug vietos ir toliau prasideda šiokia tokia literatūra.
Iš principo tai rinkinys iš trijų apsakymų. Pirmojo – „Sofijos vaivorykštė“ – herojus švaisto gyvenimą Aleksandrijos bibliotekoje, „menančioje“ (a. a. Algio Uždavinio mėgstamas žodis) iki skausmo pažįstamą lietuvišką akademiją. Padėtį skubiai reikia taisyti deus ex machina būdu; todėl apsireiškia Simonas Magas ir suteikia herojui teisę ir pareigą patirti erotinį nuotykį su jo vaikaite Eleonora ir magišką kristalą, kuriuo galima materializuoti pinigus ir maistą. Herojus heteroseksualus, todėl viskas klojasi puikiai; galop angelai per Eleonorą sudiktuoja Sofijos evangeliją, antrajame apsakyme ją randa Konstantinas Radvila, kai po meilės nusikaltimo balsai jam liepia vykti į Egiptą; ten turguje jis pamato šį Gralį ir capt. Trečiojo apsakymo „Puolusi Afroditė“ siužetui reikia paskirti šiek tiek dėmesio, nes veiksmas vyksta mūsų laikais, pseudognostinė sofiologija pabaigoje nukarūnuojama – deja, populiariosios išminties ir neokrikščioniško palaimingo susitaikymo su pasauliu naudai. Apskritai pastaruoju metu viešajai vaizduotei angelų vis prisireikia – pvz., šią žiemą politikas Mantas Adomėnas nusipelnė paskaita apie angelus ir tarp spiginančių į akis barokinių monstrancijų sakė, kad tik gryna dvasia – angelas – yra pajėgi demokratinei savideterminacijai, ir tik kartą – nupuldamas. Internete prieinamoje paskaitoje Gintautas Mažeikis savo ruožtu išskleidė mintį, kad angelo religinis memas reiškia savideterminacijos aktą, sudarantį žmogiškosios būties branduolį. A. Dainio atveju angelofilijos aurą galima prasklaidyti marksistiškai: pirmiausia – operacija, kurią Slavojus Žižekas rekomenduoja siaubo filmams analizuoti, būtent pašalinti antgamtės elementą ir aptarinėti tai, kas lieka; o antras čia reikalingas dalykas yra sugniužti iki marksistinio postulato, kad žmogaus charakterį determinuoja tai, ką jis daro. Pvz., kas yra iš profesijos Dano Browno Robertas Lengdonas, kuriam vis pasitaiko bėgioti ir šokinėti po euforišką isteroidinį užsisvajojimą (angl. daydream)? „Simbologas“, t. y. rašytojas. Panašiai filosofinių tekstų autorius ir būties pagavų medžiotojas Hubertas Grušas žiūri angelų akimis nuo pat pradžių ir nori iš gyvenimo ir žaliaakių to paties kaip angelai – kad į menamą monstranciją jam įpiltų tikrovės kraujo, kurį jis paskui galėtų pasidėti ir konstatuoti, kad čia, šioje „dvasių viešpatijos taurėje“, yra referentas to, apie ką rašo Martinas Buberis. Akivaizdu, kad taip angelai negali būti pasotinti – erotinė fantazija nėra nei „patirtis“, nei „Kitybė“; nutikti turėtų ne daydream apie gražią panelę traukiny, o nuotykis, kelionė. Bet kur keliauti? Į Tibetą nepatartina, Jurga Ivanauskaitė sutiko ten per daug vakariečių; Afriką išmėgino Andrius Užkalnis, ir ji taip pat nepadeda, bet galbūt tiktų Baltarusija. Keliauti reikia už savo klasės ribų. Kitybė negali pasirodyti kaip iš pirmo žvilgsnio erotiškai patraukli elitinė prostitutė iš vienuolyno, lovoje kontrargumentuojanti apie Davido Hume’o skepticizmo nepakankamumą; bet kitybė galėtų pasirodyti kaip tiesiog prostitutė. Tik jos interesas nėra su tavimi atrasti netyrinėtų geismo teritorijų ir įšventinti tave į Sofijos misticizmą auginant sparnus tavo Erotui Pterotui; santykis jos su tavimi yra karas. O dar tiksliau būtų pasakyti taip: įkėlus koją į nuotykio teritoriją, į kitybės gretimą skersgatvį su prispjaudytu asfaltu, sąmonė užsiblokuotų ir fantazavimas bei teorizavimas nebevyktų; Sofija, angelai, nirvana, Heideggeris akimoju nugarmėtų; dalykas tas, kad kiekvienas Lietuvos gyventojas šią Kitybės patirtį turi; šis tamsus krūvis, šis kriminalinės subkultūros gaze sudaro priežastį, kodėl ir kiti lietuvių didesni ir mažesni rašytojai žūtbūt kabinasi į magiškojo realizmo estetiką; mes gyvename šiame nepateisinamame pasaulyje: gal todėl „Angelofilų“ herojai taip neproblemiškai daro nusikaltimus, už kuriuos atgailai naratorius vis pašykšti žodžių, nors jaučia pareigą visur patikinti, kad herojus tikrai labai kentėjo, idant pritemptų mistinės iniciacijos naratyvą prie judeokrikščioniškos nuopuolio ir atpirkimo schemos (beje, ji neslėgė plunksnos Ričardui Gaveliui, kuris patikimai parodė, kad antgamtės ir žmogiškosios būties laisvas persiliejimas siužete nebūtinai kastruoja literatūrą). Kaip tai įmanoma, derėtų paklaust G. Mažeikio. O dėl A. Dainio, tai, nors neišvengta siužetinės nesėkmės, gausybė meniškai stiprių peizažų „Angelofiluose“ liudija, kad jis gali spėti parašyti geresnę knygą. Kita vertus, astrologė Nijolė Wolmer savo 2012 m. kalendoriuje teigia, kad vis dėlto tai mažai tikėtina.
VIČIUS
Komentarai / 1
Rašyti komentarą
Turite prisijungti, jei norite komentuoti.
Nieko nesupratau :(