Ateistai negali prisidengti tikro tikėjimo drabužiais
GILES FRASER
1793 m. prancūzų revoliucionieriai užėmė Dievo Motinos katedrą ir pavertė proto šventove. Joje susirinkę jie garbino tiesos deglą laikančią aktorę, apsitaisiusią mėlynos, baltos ir raudonos vėliavos spalvomis, simbolizuojančiomis respublikos Laisvę. Tais metais – vadinamuoju teroro siautėjimo laikotarpiu, – apkaltinus pasipriešinimu Prancūzijos revoliucijos idealams ir Visuomenės saugumo komitetui, kuris valdė Prancūziją brutalia diktatūra, buvo išžudyta dešimtys tūkstančių vyrų, moterų ir vaikų.
Taigi religijos be Dievo istorija nėra patraukli. Vis dėlto Alaino de Bottono sumanymo įkurti ateistų šventyklų tinklą nederėtų vertinti iš tokios perspektyvos. Tiems iš mūsų, kurie trokštame to, kas tikra, mintis apie religijos geriausiųjų elementų atsirinkimą atrodo mažumėlę kvaila, tačiau ji iš tiesų atspindi kai kurių ateistų troškimą su religija užmegzti išmoningesnį santykį. Tai bent jau nėra viena iš Dawkinso ar Graylingo nesąmonių.
De Bottono šalininkai ir jų Gyvenimo mokykla supranta, kad didingos katedros atliepia žmonėms būdingą dvasinį anapusinės patirties troškimą. Jie pripažįsta, kad liturgija yra vertinga priemonė – kartojant įtvirtinama tai, ką žmonės tiki. Tačiau čia ir iškyla klausimas: o ką tie žmonės tiki?
De Bottonas teigia, kad tai visiškai nesvarbu. Savo naująją knygą „Ateistų religija“ (Religion for Atheists, Hamish Hamilton, 2012) jis pradeda tokia pastaba: „Pats nuobodžiausias ir bergždžiausias klausimas, kurį tik galima paklausti apie religiją – ar tai, ką ji skelbia, yra tiesa.“
Visiškai sutikčiau, kad tiesos idėja nėra paprasta ir kad jau pati tiesos samprata skirtingame kontekste gali būti skirtinga. Teiginiai „Aš tave myliu“ ir „Berlynas yra Vokietijos sostinė“ nėra tapačiai teisingi. Taigi ir religinė tiesa ne visuomet sutaps su empirine tiesa. Tačiau tai nereiškia, kad tiesa beveik neturi prasmės. Ji ją privalo turėti.
Kitaip kokia prasmė vaikščioti išsipusčius su žvakėmis, jei iš to viso labo įgaunama tiesiog kažkokios ezoterinės patirties? Šiuo atžvilgiu (bet tik šiuo) man labiau priimtini prancūzų revoliucionieriai su tiesos deglu.
De Bottonas atrodo visiškai padorus žmogus, tačiau visas jo sumanymas yra tiesiog nesusipratimas. Religijos negalima sumenkinti iki etikos ir estetikos. Religijai būtinas tikėjimas visatą persmelkiančia tiesa. Krikščionys tiki, kad ši tiesa yra Dievas ir kad ji gyvenimui suteikia prasmę. Išties labai miela, kad, pasiskolinus tikėjimo drabužinę, bandoma šiais drabužiais apvilkti ateizmą; ir vis dėlto tokie apdarai nedaug ką įtikins.
„Church Times“, 2012.II.3
Vertė Kęstutis Pulokas