Senasis Mosėdis
MEILĖ KUDARAUSKAITĖ
Senasis Mosėdis. Fotografijų albumas. Sudarytoja Laima Sendrauskienė. Klaipėda: Sauliaus Jokužio leidykla-spaustuvė. 2012. 84 p.
Kas tu esi – jeigu esi – praeitie?
Nuotraukų albumas, boluojantis nebesančiais veidais, sudilusios datų įspaudos ar slaptoje atminties urkštulėlėje gyvas buvimas, užremtas esaties lazdele kaip ženklu, kad šeimininkai išėję…
Dar ne visi. Ir aš priklausau prie tų, kurie karų medpadžiais brazdino Mosėdžio bruką, kramtė paskutinių nepriklausomybės mėnesių pastiles ir Valantinienės vanilines bandeles su cinamonais, buvo įrašydinti į paskutiniuosius angelaičius, stovėjo su tėvais Naujokų kaimo šalikelėje ir su siaubu žvelgė į plūstančią atvirų sunkvežimių vilkstinę su kėbuluose stovinčiais geltonodžiais kareiviais su žiemiškomis kepurėmis, nuogais durklais ant šautuvų. Visa, kas ėjo per Lietuvą, užsuko ir į mūsų – mokytojų – šeimą. Todėl istorija taip ryškiai įsirašė į vaiko atmintį, kad josios spalvotas filmas paplūsta, vos tik palieti atminimų velkę.
Ją tad pažadino ir Laimos Sendrauskienės sudarytas ir šiais metais Sauliaus Jokužio leidyklos-spaustuvės Klaipėdoje išleistas fotografijų albumas „Senasis Mosėdis“.
Tie vaizdai, žmonės, Mosėdyje įspaudę savo pėdas, 760 metų mininčio miestelio istorijoje, žinoma, yra tik šaukštelis iš vandenyno, todėl nenustebčiau, kad kiekvienas, susijęs su Mosėdžiu, galėtų imti sudarytojai patarinėti, ko šiame leidinyje pasigendąs.
Mane asmeniškai labiausiai jaudina senosios nuotraukos, darytos ypatingomis, šventiškomis – mokyklos baigimo, vyskupo apsilankymo ar šeimos susibūrimo – progomis. Rimti, orūs veidai, baltų skarelių jūra per atlaidus, sausakimšos gatvelės per „šėtrų“ procesiją (vienas jos altorėlių buvo parengtas ant mūsų gyvenamojo namo laiptų). Miestelis veik visas buvo žydų gyvenamas, tad toji procesija būdavo tam tikras pasididžiavimas katalikybe ir žemaitiškumu prieš kitatikius, nes ekumenizmo vėjai tais laikais dar nebuvo dulkterėję.
Gaila, kad neišliko tos 1936 m. pašventintos mokyklos – tokios jaukios, šviesios, su erdviais koridoriais ir ypatinga patriotizmo, bendrabūvio, susiklausymo dvasia – nuotraukos. Norėjosi matyti ir senojo Mosėdžio gatvelių planą. Jų tik dvi tebuvo „brukavotos“ – centrinė, pro malūną ligi Skuodo ir Šačių kryžkelės bei bažnyčios kalnas ir Kapų gatvė. Antroji, labiau išlikusioji, ant kalvos palypėjusi – smėlelis su žvirgždu (mokiausi važiuoti dviračiu, griuvau, nusibrozdinau kelius). Tiesa, brukas į mokyklos kalną (taip vadindavom) išlikęs.
Reikia tikėtis, kad atsiras mosėdiškių, kurie parašys išsamią šio krašto ir miestelio istoriją. Pavyzdžiui, 1940–1941 m. Mosėdyje stovėjo rusų pionierių (sapiorų) dalinys, užėmęs visą mokyklos, valsčiaus ir Andriekų ūkio teritoriją, 1942–1944 m. mokykloje gyveno vokiečių vermachto radistai, kieme dunksojo lėktuvų stebėjimo bokštas, kurį žmonės vadino „majaku“.
Bevartydama albumą pastebėjau keletą netikslumų: Lietuvos mokytojai Kauno sporto halėje Lietuvos himną sugiedojo 1940 m. rudenį (ne 1948 m.) – mano tėvai ten buvo, grįžę pasakojo. Niekaip negaliu prisiminti, kad vokiečių okupacijos metais Mosėdyje būtų veikęs šokių kolektyvas. Manau, kad albumo p. 10 esanti nuotrauka datuota netiksliai. Baltuonis tais metais buvo policijos nuovados viršininkas. P. 14 esanti klasės nuotrauka iš vokietmečio – mūsų klasė, VI skyrius, taigi datuotina 1944 m. Pamenu, Vytį specialiai žemiau pakabinom, kad matytųsi, jog mes nesam okupuoti. Klasė vėl grąžintoje mokykloje buvo šviesi, šilta. O bolševikmečio žiemos mokymasis tamsioje klebonijoje liko neįamžintas.
Iš Mosėdžio su tėvais išvažiavom 1944 m. liepos pabaigoje – mokyklą užėmė vokiečių karo ligoninė. Turėjo išsikraustyti per 48 valandas. Paskui labai ilgai – gal 25 metus – Mosėdyje nebuvau buvusi. Ir tada vieną vasarą atvažiavau, basa atbridau Bartuvos lankomis. Radau atrakintą bažnyčią. Ilgai sėdėjau žiūrėdama į paveikslus, freskas – grįžau į būtąjį laiką. Vakarėjant išėjau pro vartus ir – nežinau, kiek akimirkų – išvydau nesudegusįjį Mosėdį. Aš jį mačiau! Realybę suvokiau tik išnykus vizijai.
Dabar, vartydama albumą, išgyvenu panašų sugrįžimą su spalvomis, kvapsniais, nuotaikom, šėlsmais, slėpynėmis, nuoskaudomis, atradimais, žvejonėmis braidant po tvenkinio dumblą ir į sterblę rankiojant žuvis. Manau, kad tai išgyvenau ne aš viena, o visi, kam MOSĖDIS – ne praeitis, o jų pačių dalis. Ačiū Laimai Sendrauskienei, atrakinusiai atminimų duris.
Mosėdžio aplankymas
Tyli kalno brukas mūsų medpadžių tryptimi,
Tyli vinkšnos stuobris savo plačią ūksmę –
Niūkso akmenys smakrus į derlų molį panardinę,
Liula tvenkinio lelijos nuslapstytą liūno liūdesį.
Taip atplūsta, atsidūsta ir nuslūgsta
Laikmečiai, idėjos, gentys, kartos –
Vaižganto šešėlį, vergvaldžiui neklusnų,
Koks praeivis ant geltonos sienos atpažįsta kartais –
Tiktai vizijoj įmanoma pargrįžti,
Atsikurt, buvoti, viešnagėti,
Bruko akmeniui aidų aidais pražystant
Žodyje žėručiais sumirgėti –