Kur dingsta siela
JONAS KIRILIAUSKAS
Dažnai galvoju apie viduramžius, tik ne dėl to, kad tai būtų susiję su temų savo pamąstymams stygiumi.
Ir ne dėl to, kad išmesdamas į apyvartą kokį nors mažiau žinomą faktą noriu kam nors pasirodyti žinantis kažką, o ne nieko.
Ne.
Dažnai galvoju apie viduramžius ir klausiu savęs norėdamas išmatuoti, kiek manyje dar yra likę tos epochos nuosėdų.
Juk ta epocha, jos ideologija ir prievartos bei represijų sistema daug įnešė į sielas dalykų, kurie išlenda ne tik nakties košmaruose, bet ir šiaip kasdienybėje, pasireikšdami mintimis, stabtelėjimais ar aiktelėjimais, žinoma, ir įvairiomis fobijomis, už kurių neretai kyšo ir didesnis ar mažesnis bažnyčios bokštas, bet čia ne kaltinamąja intonacija kalbu, ne, praeities nėra ko šaudyti, nes jos jau nėra, taip sakant, taikinys pabėgęs arba, kaip dainavo mano mėgstamas (ne tas žodis!) B. Grebenščikovas, „pokrylis mchom štyki…“
Taigi judam atgal į viduramžius.
Riba tarp viduramžių ir modernybės eina ne tiek laike, kiek galvoje – tokia mano tezė. Iš asmeninio neurotinio, sakyčiau, patyrimo.
Juk kiek iš ekstravertinių viduramžių pereisi į intravertinius moderniuosius laikus, tiek ir būsi modernus žmogus.
Taigi mes kaip ir atsiduriame ties sielos, dvasios reikalais ir klausiame nedrąsiai: o kas ta siela, o kur ji dingsta?
Imperatorius Frydrichas I Barbarosa, būdamas viduramžių žmogus, galėjo sau leisti eksperimentuoti: į molinį ąsotį aklinai uždarė žmogų (nepainiokite to su komiška situacija gruzinų komedijoje „Ąsotis“) ir tokiu būdu jį nužudė, tik iš mokslinio intereso tikėdamasis, kad atidaręs ąsotį galės pamatyti, kaip siela išskris į dangų (kadangi žmogus kankinio mirtimi mirė dėl mokslo, tai, suprantama, jam vieta tik ten) arba susmegs į žemę (taip juk vaizdavo dailė tuos „reikalus“, o imperatoriaus būta praktiko).
Nepamatė.
Kaip nerado jokių pėdsakų lavonus skrodę medicinos pionieriai ir profesoriai su savo studentais.
Bet dėl to žmogus pagaliau nenustojo tikėti sielos egzistavimu, nes jis yra daugiau negu gyvulys ar žvėris, ką ir kalbėti apie paukštį ar augalą.
Pagaliau nelabai svarbu – tiki ar netiki, svarbu yra tai, kad žmogus, tapęs modernesnis, negu buvo viduramžiais, pamatė save beveik tiesiogine prasme.
Individualumas, kuris ankstesnėje epochoje buvo slopinamas (gal ir neslopinamas, o tik niekam nereikalingas arba dėl techninių sumetimų, popieriaus, papiruso stokos ir kitokių „stokų“ neaprašinėjamas, netapomas), staiga tapo dominuojantis. Ne be reikalo R. Descartes’as išdidžiai pareiškė, kad egzistuoja tas, kas mąsto.
Žmogus išdrįso nusitapyti savo portretą ir ne kur nors, bet savo namo, buto viduje, interjere, kas viduramžiais buvo neįmanoma.
Frydrichas I Barbarosa nieko nesuprato atidaręs ąsotį su tuo istorijai nežinomu nelaimėliu, o modernus žmogus pažvelgė į save veidrodyje ir pasakė – štai žmogus.
Ir, atrodo, viskas stojosi į savo vietas, siela niekur nedingo, ji sugrįžo į individą ir žmogus pažvelgė už horizonto. Jo nebetenkino Bažnyčios pasakymai, kad ten (už horizonto) gyvena pabaisos ir liūtai.
Va taip ir matuoji tuos viduramžių likučius savyje, klausdamas ir eidamas pirmyn, žinodamas, kad kito kelio nėra, tik klausti ir žvelgti už horizonto, žinant, kas ten yra, ar numanant, kas gali būti, ir tai yra gerai.