Tarp reportažo ir režisūros
Vytauto Augustino fotografijų paroda Lietuvos nacionaliniame muziejuje
VIDAS POŠKUS
1937 metais Paryžiuje vyko tarptautinė paroda „Menas ir technika šiandienos pasaulyje“. Joje debiutavo lietuvių fotografai – ir ne vienas ar keli, o visas tuometinis jų žiedas: P. Babickas, B. Buračas, V. Gavėnas, S. Kolupaila, O. Naruševičius ir kiti. Jie sulaukė ne tik tarptautinio dėmesio, bet ir pripažinimo – parodoje dalyvavę fotomenininkai pelnė aukso medalį. Tais metais Lietuvos eksponatai įvertinti net 58 premijomis. Tai buvo santykinai daug net ir lyginant su kur kas grandioziškesniu Sovietų Sąjungos paviljonu bei ekspozicija, susišlavusia 270 įvairaus kalibro apdovanojimų.
Tarp premijuotų Lietuvos fotomenininkų buvo ir Vytautas Augustinas (1912–1999) iš Leliūnų, tuomet jau gyvenęs Kaune ir dirbęs iš pradžių firmoje „Viskas fotografijai“, paskui policijoje ir bendradarbiavęs su spauda – leidiniais „Naujoji Romuva“, „Jaunoji karta“, „Trimitas“, „Židinys“. Šis fotografas jau buvo plačiai žinomas savajame krašte – V. Augustinas garsėjo kaip peizažo (urbanistinio ir kaimiško) ir reportažo žanrų specialistas. Kaip ir kiti to laikotarpio nacionalinės fotografijos asai, fotomenininkas paliko ištisą Lietuvos vietovių galeriją, kurioje matomi ir svarbiausi laikinosios sostinės fragmentai (po 1939-ųjų taip pat intensyviai fiksuotas Vilnius), ir įvairiausi miestai bei miesteliai, kaimai, gamtos vaizdai.
Fotografuodamas miestų architektūrą, V. Augustinas nesistengė ieškoti kokių nors labai sudėtingų ir įmantrių rakursų. Jis tiesiog kūrė to pastato, prieš kurį stovėdavo en face, „portretą“, savotišką dokumentinę nuotrauką, kurioje svarbu „atpažįstamumas“ ir giliau paslėpti, tačiau subtilios akies pastebimi vidiniai bruožai. Kartais tokiais elementais tapdavo, regis, atsitiktinės detalės – praeivis, skelbimo dalis, galop – už kadro pasislėpusio objekto šešėlis (statinių tvora Labanoro bažnyčios nuotraukoje). Reikia pasakyti, kad turbūt kaimiška V. Augustino kilmė lėmė savotišką panteistinį pojūtį, kuris urbanistinėse fotografijose išryškėdavo įvairiais natūralios gamtos, metų laikų kaitą atspindinčiais elementais. Jie pasitelkiami (arba juos taip galima interpretuoti) kaip tam tikri simboliai, atspindintys paties autoriaus ar jo fotografuojamos vietos dvasinę būseną. Ypač charakteringa yra Vilnių 1941 metų žiemą įamžinusi nuotrauka. Į Katedrą žvelgiama nuo dabartinės Šventaragio gatvės – tolumoje regimos per aikštę einančių žmonių figūrėlės (anoniminės, susigūžusios). Grėsmės įspūdį sukuria barikadiškai sukrauti ledo luitai – tai subtili užuomina į vykstantį karą. Kita vertus, vilties nuotaikas išreiškia sniege skaidriai atsispindinti saulė, baltakamieniai beržai ir vieno iš jų viršūnėje įkeltas inkilas.
Būtent į šias V. Augustino fotografines ypatybes atkreiptas dėmesys renkantis jo darbus Paryžiaus parodai: tiksliai žinoma, kad čia „dalyvavo“ vienas jo darbas – įamžinti tuometiniai Lietuvos teisingumo ministerijos ir Seimo rūmai (dabar Kauno valstybinė filharmonija), pastatyti 1925–1929 metais pagal E. A. Fryko projektą. Pastatas nufotografuotas naudojant tipišką V. Augustino formulę – iš priekio, išryškinant veržlumą ir didybę, kartu atiduodant duoklę ir gamtos stichijoms – kompoziciją rėmina pirmajame plane į kadrą patekusių medžių lapai, o apačioje telkšo bala, per kurią žengia tuščia gatve skubanti moteris.
Mėginant suvokti V. Augustino ir apskritai Lietuvos fotografijos statusą 4-ajame dešimtmetyje, pravartu atkreipti dėmesį į tą pačią 1937 metų Paryžiaus parodą ir lietuviško (tiksliau – Baltijos šalių, nes Estija, Latvija ir Lietuva buvo įsikūrusios viename, A. Nürnbergo projektuotame, statinyje) paviljono koncepciją. Idėjiškai ji buvo visiškas kontrastas pagrindinei to įvykio ašiai – vienas su kitu masteliu, architektūra ir skulptūrinio dekoro ikonografija konkuruojantiems Trečiojo Reicho ir Sovietų Sąjungos pastatams. Paroda buvo savotiškas dviejų totalitarinių Europos valstybių propagandinis „apsiuostymas“. Karo nuojautos ir propagandiniai akcentai neaplenkė ir kitų šalių ekspozicijų. Lietuvos paviljonas, kurio pagrindiniai taškai buvo J. Mikėno reljefas fasade (sparnuota mūza su trimis Baltijos sesėmis – pabrėžtinai mažomis), V. Kašubos išdrožtas Rūpintojėlis interjero centre ir A. Galdiko pano, vaizduojantis pastoralinį Lietuvos kraštovaizdį, reprezentavo ne tik turtingas lietuvių liaudies kultūros tradicijas, bet ir taikią, neutralią šios jaunos valstybės politiką.
Bendroje militarizuotoje artėjančio pasaulinio karo nuojautomis gyvenančios parodos atmosferoje Lietuvos paviljonas buvo kitoks – lyg savotiška ramybės oazė, kurioje daugiausia dėmesio sutelkta į amžinąsias, žemdirbiškos pasaulėjautos persmelktas vertybes. Ekonomikos, ūkio progreso tema čia buvo dominuojanti. Ją išreiškė ir ūkininko sodybos maketas, ir krašto gerovę demonstruojančios schemos ir, galop, fotografijos. Simptomiška, kad prie eksponuojamų nuotraukų nebuvo nurodytos autorių pavardės – jas atstojo vaizduojamus objektus žyminčios etiketės. Žiūrovams buvo pristatoma gamta, liaudies menas ir tradicijos (kryžiai ir skulptūros, tradiciniai darbai), architektūrinio paveldo objektai, progresuojantis žemės ūkis (klestinčių valstiečių sodybų vaizdai), modernios architektūros pavyzdžiai. Daug sako ir tai, kad dalis fotografų tarptautiniu lygmeniu debiutavo ne su tais kūriniais, iš kurių buvo atpažįstami savo tautiečių ar taip pat vertinami šiandien. Kažin ar V. Augustino nufotografuoti ir eksponuoti Teisingumo ministerijos rūmai buvo ir yra tai, kas reprezentuoja jo fotografijų visumą. Taip – šioji nuotrauka atlikta nepriekaištingai profesiniu požiūriu, bet joje paties V. Augustino yra labai mažai. Iš dalies tai suprantama – pasaulinėje parodoje buvo pristatoma visa Lietuva ir jos pasiekimai, ne atskiri menininkai. Iš fotografų reikalauta ne didelių menų, ne kokių nors techniškų, individo išskirtinumą liudijančių efektų demonstravimo, o vaizdo dėl paties vaizdo, tai yra tiesiog iliustracijų.
Tuo tarpu V. Augustinas buvo kur kas įvairiapusiškesnis autorius, pasižymėjęs savitais, individualiais sprendimais, laikui bėgant ne tik neprarandančiais meninės ir istorinės reikšmės, bet ir atvirkščiai – jos vis labiau įgyjančiais. Išskirtinės yra šio fotografo peizažinės-panoraminės kompozicijos. Jos sukonstruotos dar C. Lorraino suformuotu klasikiniu, tapybiniu principu: fotografuojama iš kokio nors aukštesnio taško, šiek tiek iš viršaus, išryškinant pirmąjį planą, tačiau daugiausia dėmesio sutelkiant į nusidriekusią už jo plačią panoramą, kartu nepamirštant dangaus – šis kiekybiškai užima beveik pusę peizažo. Dažniausiai giedru paros metu įamžintas dangus yra fonas, pabrėžiantis žemiškojo paviršiaus turtingumą ir įvairovę. Paprastai žemę į kelias dalis dalina ramiai tekanti upė ar bent koks srūvantis upelis, jeigu nebūna nei vieno, nei kito, pasitenkinama vieškeliu, laukuose žmonių išmintu taku arba tiesiog pėdsakais (tokius, išnykstančius beveik prie žiūrovo, galima pamatyti 4-ajame dešimtmetyje nufotografuotose Nidos kopose).
Kita V. Augustino sritis – reportažas. Šių sukurta daug ir įvairių, fiksuojančių nepriklausomos ir jau okupuotos (tiek sovietų, tiek nacių) Lietuvos kasdienybę ir oficialųjį gyvenimą (visgi fotografas gaudavo užsakymų iš valdžios). V. Augustino kamera yra įamžinusi ne vieną Lietuvos policijos ir kariuomenės gyvenimo epizodą, ypač daug kadrų dedikuota jaunalietuviams ir skautams. Chrestomatiniai tapę Lietuvos kariuomenės žygio į Vilnių 1939 metų spalio 27 dieną epizodai (užkardos pjovimas, kareivių sutikimas ir paradas Katedros aikštėje, eitynės Gedimino prospektu, mišios Aušros Vartų koplyčioje). Prieš pat galutinę Lietuvos okupaciją, birželio 9–10 dienomis, V. Augustinas nufotografavo prezidentą Antaną Smetoną (tai paskutinės šio nuotraukos Lietuvoje) – vieną ir su legendiniu krepšininku Pranu Lubinu (taip pat šio žmona ir vienuolėmis kazimierietėmis – toks keistas valdininkų, sportininkų ir vienuolių derinys). Galop jis buvo priverstas (o ir pats turbūt suvokė istorinę net ir ne paties džiaugsmingiausio istorinio įvykio reikšmę) stebėti ir dokumentuoti pirmosios sovietinės okupacijos farsą (mitingus, demonstracijas, vieną pirmųjų protesto akcijų – 1940 metų rugpjūčio 14–15 dienomis). Nacių ir sovietų karo metais V. Augustinas fotografavo Birželio sukilimo, lietuviškų savisaugininkų gyvenimo akimirkas. „Oficialusis“ aspektas būdingas ir tremties laikotarpiu – keliaujant Vokietijos keliais, gyvenant perkeltųjų asmenų (DP) stovyklose. V. Augustino kolekcijoje galima aptikti ir Vasario 16-osios minėjimo Fišbeko DP stovykloje, ir mišių Špakenbergo bažnyčioje epizodus.
Kas būdinga oficialioms reportažinėms V. Augustino fotografijoms? Pirmiausia – daugiafigūriškumas. Masinių renginių kamera būdavo „dislokuojama“ taip, kad aprėptų kuo daugiau veikėjų (pavyzdžiui, Kaune 1936 metų gegužę vykusios Kariuomenės ir visuomenės suartėjimo šventės metu užsiropšta į Karo muziejaus varpinę). Jei dalyvių būdavo nedaug, stengtasi kiekybės įspūdį sukurti. Tokiais atvejais fotografuota klasikiniu propagandiniu rakursu iš apačios (barokinėje tapyboje tai vadinta sotto in su efektu). Žemaūgis A. Smetona tuomet pasirodydavo didingesnis, nei buvo iš tikrųjų, o demonstracijų ir eitynių statistai – skautai, jaunalietuviai, kariai, policininkai ar sportininkai – tikri tarpukario Europoje klestėjusio jėgos ir fizinės sveikatos kulto įsikūnijimai. Ne žmonės, o mechanizmai ar bent šiuolaikiškais apdarais aprengtos (ir gyvos) antikinės skulptūros. Tarpukario fotografijoje toks požiūris į reportažą, į masinių scenų perteikimą buvo madingas visoje Europoje – prisimintinas tiek nacių propagandos veikėjas H. Hoffmannas, tiek sovietinio fotomeno meistrai (A. Rodčenka, B. Ignatovičius, I. Šaginas).
Šios oficialios, neabejotinai surežisuotos – tik jau ne paties V. Augustino, o kokio kito visus tuos renginius organizavusio veikėjo (ar jų grupės) – fotografijos turi istorinę reikšmę. Jos atspindi ir tuometinės valdžios skonį, ir visuomenės mąstymo ypatybes. Tačiau žvelgiant iš laiko perspektyvos ypač įdomios ir iškalbingos tampa tokios detalės, apie kurias anais laikais galbūt ne visuomet ir pagalvota. Pavyzdžiui, nuotraukose, kuriose V. Augustinas įamžinęs kariuomenės manevrus Gaižiūnų poligone (1938), į akis krinta arklių tempiamos patrankos (iškalbinga techninio nepasiruošimo moderniam karui detalė). Arba prie lauko virtuvės išsirikiavę mokymų ir karščio nualinti kareiviai – taip, matyti, kad jie maitinami sočiais kariškais pietumis, tačiau patys vyrai yra tokie tipiški kaimo bernai (lėti, kiekvieną judesį ramiai apgalvojantys ūkininkai, kuriems prie rankų labiau limpa žagrė ir dalgis, o ne karabinas), kad jų galimybėmis ginklu apginti Tėvynę (nė kiek nemenkinant jų patriotiškumo) reikėtų gerokai suabejoti.
Reportažinės fotografijos srityje galima skirti dvi V. Augustino „gulbės giesmes“. Viena jų yra skirta žygiui į Vilnių 1939 metų spalio 27–29 dienomis. Kita – 1940 metų įvykiams. Savo nuotaikomis tai visiškai skirtingi įvykiai. Tačiau „Stalino saulės“ parvežimo istorija, užfiksuota V. Augustino fotoobjektyvo, regisi ypač dramatiška. Čia irgi daug ką pasako detalės: kaip keistas kontrastas – marionetinis ministras pirmininkas (aišku, kad J. Paleckis) per mitingą Ukmergėje kalba per firmos „Telefunken“ garsiakalbį (teigiama apie naujas, tariamai socialistines vertybes, kitokį, esą geresnį gyvenimo būdą, tačiau naudojamasi kapitalistinio – „blogo“ pasaulio priemonėmis). Arba sutrikę (perfrazuojant žinomą posakį – lyg į miltus pridirbusių katinų fizionomijomis) prezidiumo nariai (pradedant tuo pačiu J. Paleckiu, baigiant, regis, nežinančiu kur dėtis A. Venclova) Lietuvos mokytojų suvažiavime, kai mokytojai vietoj Internacionalo užgiedojo „Tautišką giesmę“. Visiškai absurdiškas regisi to paties renginio metu Kauno halėje pakabintas šūkis: DĖKOJAM DRG. STALINUI UŽ LAIMINGĄ VAIKYSTĘ (nors vyresnė karta už tai turėjo dėkoti Nikolajui II, o jaunesnė – A. Smetonai). Akivaizdžiai matyti, kad šių nuotraukų V. Augustinas nerežisavo (režisieriai čia vėl buvo stambesnio kalibro – iš Maskvos), kad jis dirbo kaip reporteris, ir čia slypi neabejotina šios darbų serijos sėkmė.
Tarpine grandimi, jungiančia peizažo ir reportažo žanrus, reikėtų laikyti tas V. Augustino fotografijas, kuriose žmonių figūros yra „įklijuojamos“ į kraštovaizdį ir jame neištirpsta, o būdamos pirmajame plane, užfiksuotos artimu planu, suteikia papildomų prasmių fonui ir atvirkščiai. Tai galima pavadinti portretu peizaže. Didžioji dalis šių nuotraukų neabejotinai yra surežisuotos – toks yra policininkas Kauno Laisvės alėjoje (vos ne pagal komandą „Ramiai!“ sustingęs gatvės perspektyvoje), tokie yra avis ir karves ganantis piemenukas panemunės šlaituose arba nuo žiūrovo tolstančios ir link Videniškių Šv. Lauryno bažnyčios einančios mergaitės, toks yra ir Anykščių bažnyčios fone stovintis Antanas Vienuolis (žiūrint į šią fotografiją beveik girdėti paties V. Augustino balsas, prašantis rašytojo sustoti ir vos vos pasisukti). Šitos nuotraukos taip pat sudaro fotografo aukso fondą, nes jose matyti ir menininko kaip režisieriaus (kuriančio scenarijų), kompozitoriaus (sukalančio tvirtą kompozicinį karkasą) ir tapytojo (ypač daug dėmesio skiriančio apšvietimui) galios.
Lietuvos nacionaliniame muziejuje šimtosioms fotomenininko gimimo metinėms ir jo debiuto pasaulinėje scenoje – 1937 metų Paryžiaus parodoje (vėl reikia pabrėžti, kad debiutavo ne pats V. Augustinas, debiutavo visa tuometinė Lietuvos fotografijos mokykla ir iš jos reikalauta labai nedaug – tiesiog vaizdo kaip iliustracijos) – 75 metų sukakčiai dedikuotoje parodoje galima pamatyti šio šiek tiek primiršto, bet vieno svarbiausių tarpukario Lietuvos fotografijos atstovų nuotraukų branduolį – Vilniaus ir Kauno architektūros, nepriklausomos valstybės švenčių ir buities, okupacijų dramų vaizdus. Muziejuje saugoma daugiau nei du tūkstančiai eksponatų – dar 1996 metais į Lietuvą sugrįžęs V. Augustinas Tėvynei padovanojo negatyvų archyvą, užpildantį dideles istorijos ir kultūros spragas.
Vytauto Augustino fotografijų paroda „Tėvynė Lietuva“ vyksta Lietuvos nacionaliniame muziejuje (Arsenalo g. 1, Vilniuje).