Škac, mintie, škac
KRISTINA TAMULEVIČIŪTĖ
Taksi laukti nereikėjo. Paslaugus diedukas atidarė duris, bagažinės gilumoje atgulė lagaminas, pamenu, kurį laiką dar nesupratau, kas vyksta, kol galiausiai išlemenau, kad gabentų mane į oro uostą, ir susmukau ant užpakalinės sėdynės. Dieninės Sarajevo spūstys, birželio pradžios karštis, šokolado dėmelė ant riešo – visa tai manęs tarytum nelietė, važiavau į oro uostą, namų Lietuvoje link, o už taksi lango nors ir maras, esu laisva. Laisva?
Sarajeve žodis „laisvė“ man asocijuojasi su vienu gatvės šokėju, su jo istorija. Vidutinio amžiaus plikis miesto centre šoka kaip pakvaišęs, ant ratų stovi jo magnetofonas, plyšaujantis šokio ritmu, o vyrukas intensyviai išsiriečia į priekį, tada ištiesia rankas, pakelia vieną koją, rankos susipina, pakelia kitą koją, rankos išsitiesia, šis judesys kartojamas daugybę sykių, stebėtinai tiksliai, kaip aerobikos treniruotėje, tik nepalyginti greičiau. Neprisimenu šokėjo vardo, galų gale, jis ir nesvarbus. Žinau, kad šokėjas gimė Sarajeve, savo tėvų taip ir nepažino. Viską, ką turi, užsidirbo savomis rankomis. O turi daug. Arba neturi nieko. Priklauso nuo to, kaip įvertintume visišką laisvės jausmą ir dažnai sunkaus Sarajevo dangaus skydą virš galvos. Miega interneto kavinėse ant grindų. Bosniškai supratingi savininkai leidžia jam pasinaudoti internetu, kitaip tariant, tampa piršliais, šitaip prisidedančiais prie šokėjo nuotakos paieškų. O sunkaus darbo nebijantis, komunikabilus vyriškis išpūstų reikalavimų nekelia – tiesiog ieško giminiškos sielos.
Iš kur visa tai žinau? Sarajevas ne Niujorkas ir netgi ne Vilnius. Tarp aukštų kalvų įsispraudęs, kalvomis kopiantis miestas neturi jokių paslapčių. Nenustebčiau, jei vieną rytą pabudusi ant šaligatvio rasčiau kreidelėmis užrašytą tikslią savo dienotvarkę. Kaimynai Sarajeve nėra tik kaimynai. Jie viską mato, girdi, net nesekdami žino. Patys nežino, kaip ir iš kur žino. Štai ir aš, tikra sarajevietė. Gamindama pusryčius, truputį praveriu virtuvės langą. Mūsų namas senos statybos ir, manau, iškentęs ne tik tą, paskutinį, karą. Kaip banaliai, bet, ko gero, teisingai sakoma, jeigu šitie mūrai galėtų kalbėti, papasakotų jie labai daug. O man visai ir neįdomu, ką kalbėtų mūrai. Mano žvilgsnį prikausto kregždė, nardanti taip žemai, jog nesusilaikau nepagrūmojusi kumščiu, kad tik nenaudėlė lietaus neprišauktų. Bet jai visai neįdomus lietus. Pirmas namo aukštas akivaizdžiai apleistas, bet gyvenamas. Kregždė purpteli pro įskilusį stiklą, ir štai ji jau namie, mano ausis pasiekia šaižus čirškėjimas, matyt, mažyliai nepasidalina vabzdžių. Po akimirkos kregždė ir vėl išskris, tą jos ritualą stebiu kiekvieną rytą. Bet tai ne vienintelis rytinis ritualas mūsų name. Antrame aukšte gyvena mokytoja. Kol aš plaunu indus, ji taiso kontrolinius. Kai vandens lašeliai varva nuo mano lėkščių kraštelių, žinau, kad mokytoja užverčia paskutinį sąsiuvinį ir tuoj išeis iš savo virtuvės. Skalbiamosios mašinos diskas jos bute kurį laiką dar suksis lyg velnio ratas, o tada rudas vanduo iš mašinos šaus į vonią, o ši, kaip ir visos Sarajevo vonios, neatlaikys tokio spaudimo ir užsikimš. Kartais man atrodo, kad galiu girdėti, kaip gurguliuoja vanduo toje, ko gero, iki švytėjimo išblizgintoje kaimynų vonioje. O tada ateis jis. Mokytojos vyras. Atsisės ant kėdės, nugara į mane, ir rymos, bent pusvalandį. Mes pavalgysime priešpiečius, manęs lauks naujas indų kalnas, o jis vis dar žiūrės į vieną tašką grindyse. Dažnai spėliojame, ką kaimynas įžvelgia tose grindyse. Kai ką nors švenčiame ir šiek tiek padauginame, tada leidžiamės į svaičiojimus, neva po grindimis yra slėptuvė, o joje – kartais pinigai, o kartais albumas su senomis pageltusiomis jugoslaviškomis nuotraukomis. Kai švenčiame itin ilgai, išsiaiškiname, kad tame albume yra vienintelė išlikusi per karą žuvusio sūnaus nuotrauka. Ištraukti jos iš albumo, gulinčio slėptuvėje, kaimynas negali, to neleidžia melancholiška Sarajevo atmintis. Todėl jis tik sėdi ir stebi grindis, kol jo žmona, energinga mokytoja, bando atkimšti vonią, kartkartėmis riebiai nusikeikdama. Bosnijoje keikiasi visi, tik moterys tyliau. Versiją apie žuvusį sūnų paaiškina ir tai, kad senukas visuomet vilki juodą kostiumą. Kitokiais rūbais vilkinčio jo nesu mačiusi. Apsivilkęs pižamą, jis tiesiog nebeegzistuoja, vaiduokliškai išnyksta iš buto, po pažastimi nešinas nuotraukų albumu, kuriame – vienintelė mirusio sūnaus nuotrauka. Senukui išėjus, viskas nuščiūva. Tik kregždė vis dar nardo, itin žemai, sakytum, lietų pranašauja.
Kai lyja, lašeliai barbena į stoglangius. Tada mano mylimasis miega, o aš sukuosi virtuvėje. Arba sėdžiu patogiai ant sofutės, geriu kavą ir skaitau. Būna tokių dienų, kai lyja, man nereikia į paskaitas, žinau, kad miesto asfaltas sudrėksta, bet kaimyno vaikas vis tiek ieško sliekų. Tada girdžiu šaižius balsus, jų lietus kažkodėl neslopina. Kartais uždarau langą, tai vienintelė efektyvi priemonė norint apsisaugoti nuo nesančios mergaitės. Nes net ir triukšmaudama, kalbindama mamą, mažoji kaimynė nepasirodo. Nemačiau jos nei aš, nei mano svečiai. Storulis dėdė Jaka, kimšdamas avienos kotletus ir vis labiau grimzdamas į mūsų minkštą fotelį, kartą net pašoko, mažajai kaimynei sušukus, atidarė langą ir dairėsi tol, kol buvo suvalgyti visi kotletai. Ir ne tik jie, bet ir bulvių košė su burokėlių salotomis. Vakarienė buvo šluote nušluota, nurinkus indus, ant stalo neliko nė ženklo, kad vakarieniauta, ir tik suapvalėję pilvai teišdavė buvusią puotą. Vakarienės neliko kaip ir mažosios kaimynės, vienintelis skirtumas, paverčiantis šį palyginimą melu, yra tai, kad vakarienė kadaise buvo, o mažosios kaimynės niekas nėra matęs, nors visi girdėjome jos balsą. Kartais man atrodo, kad žinau, kaip ji atrodo. Mano vaizduotėje ji vilki rožinę striukę, mūvi baltas storas pėdkelnes ir avi tamsiai mėlynus botus. Geltoni, pečius siekiantys, šiek tiek banguoti plaukai rausvomis gumytėmis surišti į dvi už ausų besislepiančias uodegėles. Nesu tikra dėl striukės nei dėl pėdkelnių, nei dėl botų. Bet tvirtai žinau, kad jeigu mažoji kaimynė iš tiesų egzistuoja, jeigu ji nėra dar viena vėlė, sugrįžusi iš karo, tuomet jos plaukai tikrai geltoni, beveik balti. Tai išduoda mergytės balsas.
Žinodama, kad ne tik aš stebiu kaimynus, bet ir kaimynai stebi mane, stengiuosi būti gera šeimininkė. Bent jau nepalieku neplautų indų, o kavinukas visada blizga. Retai juo naudojuosi, tik tomis dienomis, kai lyja, kai mylimasis miega, o man nereikia į paskaitas, bet dievinu tą bosnišką tradiciją gerti kavą. Siurbčioti iš mažyčių puodelių, tokių, kokiuose patiekdavau arbatą savo vaikystės lėlėms. Kartais išgeriu kavos per daug, tada negaliu naktimis miegoti. Išplėstomis akimis stebiu prieš save esančią sieną, ir kiekvienas įskilimas atrodo paslaptingas. Kartais norėčiau pakilti iš lovos ir priglausti ausį prie vieno iš jų. Bet tada, kai švenčių nebūna, o protas veikia daugiau mažiau blaiviai, žinau, kad, priglaudusi ausį, geriausiu atveju išgirsiu tik kaimynės knarkimą. O pikantiškesnės detalės manęs ir nedomina. Todėl ir vėl užmerkiu akis, bet kavos prikeltas protas ir įaudrinta vaizduotė neleidžia užmigti. Apsiverčiu ant kito šono ir bandau suvaidinti, kad jau dabar apima ta būsena, kai tikrovė dar suvokiama, bet sapnas jau traukia į save ir tikrai nebepaleis. Deja, save apgauti yra dar sunkiau nei nuolatos stebinčius kaimynus.
O tada jau tiksliai žinau, kiek valandų. Staigus, nelyginant gatvės šokėjo mostas, yra tas pasikeitimas. Lauke dar būna tamsu, kai iš Sarajevo mečečių pasigirsta viena, bendra, nesulaikoma giesmė. Tada laukiu, kol pasigirs ir kiti garsai, kada sukils kaimynai, kada pradės trinksėti durys ir batų kaukšėjimas nuslys laiptais, kelios poros kojų nuskuos į mečetės kiemą, kris ant kelių kartu su kitais, irgi vilkinčiais juodus kostiumus, ir įvyks bendra malda. Tikiu, kad bent jau išgirsiu, kaip sugirgždės spintos durys, kaip nukris ant žemės kilimėlis ir krisdamas išsivynios pats. Viena scena keičia kitą, bet aš taip ir nebeišgirstu nieko, kas primintų maldą. Už sienos tingiai knarkia kaimynė, o mano akys nenumaldomai merkiasi. Tada jau nebenoriu užmigti, bet miegas yra stipresnis už mane. Akys užsimerkia, ranka, laikiusi antklodės kraštą, nurimsta, o už lango, šalimais esančiame minarete, įsivyrauja tyla. Tuo tarpu mano sapnuose juodais kostiumais vilkintys vyriškiai klumpa ant kelių, matau tarp jų ir savo mylimąjį, jis kažkodėl paklausia manęs, kurgi ta Meka, kur reikia gręžtis, o aš atsakau, kad ten, kur leidžiasi lėktuvai. Taip, ten, kur leidžiasi lėktuvai, kažkas pakartoja mano žodžius, balsas sklinda iš gatvės pusės, todėl turiu atsigręžti, norėdama įžiūrėti, kas gi man antrina. Ten, gatvės viduryje, stovi vidutinio amžiaus pliktelėjęs vyriškis, į žvarbą išėjęs tik su marškinėliais. Šalia jo ant ratukų stovi magnetofonas, viskas jau paruošta šokiui. Pagaunu save galvojant, kad tas šokis bus paskutinis, ir tada garsiai ištariu: škac, mintie, škac, kai kažkas manęs tiesiai į ausį paklausia, ką gi čia kalbu. Pramerkiu akis ir matau, kad jau rytas. Lagaminai jau sukrauti, mylimasis laukia ir demonstratyviai žvelgia į kavos indelį, stovintį ant naktinio stalelio. Taip, aš išvykstu namo, bet mano pareigos išlieka. Rytinė kava, o prieš užkaičiant vandenį reikia atidaryti virtuvės langą ir įsitikinti, kad viskas savo vietose. Kregždė vis dar nardo, kaimynė varto sąsiuvinius, mylimasis nemiega, todėl nelyja, ir mažoji mergaitė neieško sliekų. Prieš išvykdama į oro uostą, turiu užsukti į universitetą, bet leidžiu sau padaryti išimtį ir šitaip dar kartą įkvėpti Sarajevo laisvės. Kol kas esu mieste, jis mano, turiu teisę į jo laisvę. O užtrenkusi taksi duris ją prarasiu trims savaitėms – tiek truks mano viešnagė Lietuvoje. Nežinau, ar grįžusi vis dar rasiu kaimynę, ko gero, ji nebetaisys sąsiuvinių, nes vasarą mokyklose atostogos. Nežinau, ar juodą kostiumą vilkintis kaimynas dar sėdės žiūrėdamas į vieną tašką. Ar lietui lyjant mažoji mergaitė dar ieškos sliekų. Gatvės šokėjas galbūt pašoks į orą dar kartą, ir jo kojos nusileis kitame mieste, visiems laikams, o išskėstos rankos pagrobs Sarajevo laisvę ir, paėmusios į glėbį, padovanos ją kitam miestui…
Bet ne, taip nebus.
Škac, mintie, škac.