Jei dOCUMENTA (13) padėtų
BIRUTĖ PANKŪNAITĖ
Kai paskutinis kitados garsios ir turtingos giminės palikuonis Dezesentas ima bodėtis savo laiko visuomene, jis su tarnais įsikuria atokiame užmiesčio name ir panyra į estetinius malonumus. Kūrinyje „Atvirkščiai“ (À rebours), vadinamame romanu be siužeto, prancūzų dekadanso rašytojas Jorisas-Karlas Huysmansas (1848–1907) su pasimėgavimu ir švelnia ironija aprašo savo herojaus pomėgius. Itin sodria kalba detaliai pasakojama, kaip kruopščiai jis renkasi savo naujos buveinės sienų spalvas, kad jos deramai atrodytų apšviestos lempų, kokias knygas mėgsta skaityti, kokiomis gėlėmis grožisi, kokius paveikslus perka ir vėliau kontempliuoja ir t. t. Kiekvienam pomėgiui knygoje skiriamas atskiras skyrius ir vien iš to ji susideda.
Techniškai dekadanso dekadentiškumą lemia santykis su klasikiniu stiliumi. Jis – tolesnė klasikos raida ar specializacija. Klasikinis stilius žavus tuo, kad jame atskiras dalis valdo visuma, o dekadanse visuma pati paklūsta sudedamosioms dalims. Jei romėnišką architektūrą laikysime klasikine, tai jos bizantišką plėtotę – jau dekadentiška. Ankstyvoji gotika yra klasikinė, o vėlyvoji jau yra dekadentiška ir pan. Pasak dekadanso teorijos tyrinėtojų, visas menas yra nuolatinis bangavimas tarp šių dviejų kraštutinumų. Socialinis organizmas panyra į dekadansą tuomet, kai jo dalių individualus gyvenimas nebepaklūsta visumai, nebepriklauso nuo jos. Klasika mėgsta natūralius dalykus, o tai, ką vadiname dekadansu, siekia to, kas yra jau anapus gamtos, jai priešinasi.
Kodėl dOCUMENTA (13) kuratorė Carolyn Christov-Bakargiev prieš prasidedant megaparodai nurodė šią knygą? Galbūt įžvelgė simbolines jos ir mūsų laikų analogijas? Norėdama kartu perspėti ir apie meno empatijos utopizmą: Huysmanso romano herojus pabaigoje sunegaluoja ir po griežto gydytojų nuosprendžio, mirčiai pažvelgus į akis, yra priverstas keisti gyvenimo būdą ir grįžti į Paryžių, į visuomenę – menas neišgelbsti ir negali suteikti priebėgos nuo gyvenimo. dOCUMENTA (13) masina, vilioja, įtraukia, bet ji negali būti išsigelbėjimas. Ji padeda atverti akis, bet nepaslepia skaudulių. Galbūt.
Parodos veiksmas prasideda pirmoje Fridericianumo muziejaus („Documentos“ pagrindinės ekspozicijos nuo pat 1955 metų) salėje. Šįkart pirmoji patalpa beveik visiškai tuščia: didelė balta erdvė – tai Ryano Ganderio „Man reikia kokios nors prasmės, kurią galėčiau prisiminti (Nematoma trauka. 2012)“ arba „lengvas vėjelis, nešantis žiūrovus po muziejaus sales“. Salėje išties dvelkia švelnus skersvėjis, įsikūnydamas romantišku autoriaus įvardijimu, palydimu iš gretimos salės sklindančia garso instaliacijos melodija. Šioje beveik tuščioje įžangos erdvėje – vienintelis po stiklu saugomas Kai Althoffo parodos kuratorei ranka rašytas laiškas, kuriame jis prisipažįsta išgyvenantis sunkų laikotarpį, nežinantis, ką daryti su savo gyvenimu, turintis kitų įsipareigojimų ir negalintis tesėti pažado sukurti ką nors dOCUMENTA (13). Dar kartą lengviau atsikvėpiau. Pasirodo, dOCUMENTA (13) – ne čempionų lavina, ko būtų galima tikėtis. Joje erdvu, daug pauzių ir gaivaus oro. Joje autoriai prisipažįsta nežiną, ne tik aš.
Baltosios įžanginės salės sukeltas įspūdis lydi visus vėlesnius ekspozicijos įspūdžius.
Mažutės „Baktrų princesės“ – figūrėlės, siekiančios 3 tūkst. pr. m. e. pab.– 2 tūkst. pr. m. e. pr., rastos vakarinėje Centrinės Azijos dalyje (dabartinėje Turkmėnijoje, Uzbekijoje, Šiaurės Afganistane). Mažos nematytos gracijos iš pasaulinio kultūros paveldo. Ispanų abstrakcionisto Antoni Cumellos glazūruoti molio dirbiniai – bandymai per keramiką atrasti meno etaloną, idealią formos ir turinio jungtį (XX a. 6 deš.). Jau klasika tapęs italų arte povera menininko Alighiero Boetti 1971 m. siuvinėtos tekstilės darbas „Mappa“, geopolitinis pasaulio žemėlapis, per tuos metus pritvinkęs istorinės prasmės. Pakartotinis Julio Gonzálezo pasirodymas dOCUMENTA (13) su savo kubistine skulptūra (pirmas kartas siekia 1959 m., 2-ąją „Documentą“, kai buvo reflektuojamas „Menas po 1945“, dekonstrukcijos metų atgimimas). Kambodžos tapytojo Vann Natho paveikslai, naiviu stiliumi dramatiškai atspindintys tragišką tautos likimą. Kvantinės fizikos prezentacija, naujai apibrėžianti realybę (autorius – profesorius dr. Antonas Zeilingeris). Šalia – per visą sieną iki lubų – atvirukiniai obuolių piešiniai. Juos paliko Dachau koncentracijos stovyklą išgyvenęs Bavarijos kaimo šventikas Aigneris, priešinęsis nacionalsocialistiniam režimui. Lagerio sąlygomis jis veisė naujas obelų veisles ir pavadino jas KZ-1, KZ-2, KZ-3, KZ-4 pagal vokišką „koncentracijos stovyklos“ trumpinį.
Tai tik keletas darbų iš Fridericianumo, kuris atlieka plačiai išplitusios parodos ašies funkciją. Naujųjų įtaisų gerbėjai čia neras sau artimų kūrinių. Kuratorė Christov-Bakargiev įžanginiame žodyje, be kitko, pabrėžia netikinti ekonomikos progreso idėja. Su „iPad“ ir „iPhone“ čia susijęs vos vienas kitas darbas kitose erdvėse. Kita vertus, meno ribos plečiamos, užgriebiant kuo įvairiausias sritis ir paliečiant mokslus. Nes, rodos, teigiama, kad priemonės nesvarbu ir nė viena nėra vyraujanti. Kad nevalia užsimiršti, kokias galimybes jos teikia.
Site-specific klausimas čia išspręstas labai paprastai – milžiniškame barokiniame Karlsaue parke pristatyta ekologiškų namukų, kuriuose eksponuojami atskiri kūriniai. Kiekvienas jų įgyja savo erdvę ir veikimo lauką. Kiekvienu atveju kubo erdvė individualiai sulaužyta, bet išlieka atskirta. Viename jų – Raimundo Malašausko projektas. Raimundas dOCUMENTA (13) ne tik atliko kuratorės pagrindinės grupės agento, bet ir autoriaus vaidmenį. Kasdien į namelį Nr. 105 registruojasi lankytojai, pasiryžę būti užhipnotizuoti ir pamatyti jų pageidaujamą meno kūrinį, patirti sąmonės ir pasąmonės ribas. Marcoso Lutyenso žodžių ir Sissel Tolaas sukomponuotų kvapų lydimi, jie panyra į nesąmoningą būseną. Ekstremalus meninių pojūčių medžiotojo šou. Arba „paroda, kuri vyksta tik jūsų sąmonėje“.
Apskritai, kaip mėgsta sakyti apžvalgininkai, čia vyrauja kūrinių įvairovė. Instaliacijoms antrina objektai ir videomeno darbai, pastarieji paprastai yra meditatyvaus pobūdžio. Jie papildo ekspoziciją tamsiais kubais ir spalvotais vaizdiniais. Steriliems, abstrakčiai estetiškiems kūriniams antrina politiškai angažuoti ir kritiški. Daug kas suintensyvėja gretinant, komponuojant, žaidžiant kontekstais.
Parodoje dOCUMENTA (13) nesunku užsimiršti ir pakliūti į pono Dezesento situacijos spąstus. Panirti į estetinius potyrius ir laukti išrišimo. Užmiršti visas būtas ir nebūtas kaltes ir atradus vieną sublimuotą realybę tuoj pat ieškoti kitos – už kitos laukymės, kito posūkio ar kitų durų. Tik šiuolaikinis menas yra atviras pasauliui ir apskritai atviras – jame fiksuota ir tikrovė. Todėl nepriskirčiau jo nei prie klasikos, nei prie dekadanso, jis – kažkas kita. Tačiau labai naudinga tai dar kartą pamatuoti.
Anksčiau apie meno kokybę spręsdavau iš to, ar jis atsiveria ir atveria: jei taip – vadinasi, tikras. Tokių kūrinių dOCUMENTA (13) yra. Niekaip iš atminties neištrinu pirmųjų parodos įspūdžių – vėjelio ir laiško.
Paroda dOCUMENTA (13) Kaselyje, Vokietijoje, vyksta iki rugsėjo 16 d.